Pieniądze dobrych stopni nie dają
Im większe wydatki na oświatę z budżetu państwa, tym gorsze wyniki uczniów. Badania przeprowadzone przez Polską Akademię Nauk na zlecenie Ministerstwa Edukacji wskazują jednak, że w gminach, które inwestują więcej w edukację z własnej kieszeni lub sponsorów, uczniowie uczą się lepiej.
03.12.2004 | aktual.: 03.12.2004 14:41
Autor raportu Przemysław Śleszyński podkreślił, że badania potwierdzają też fakt, iż największy wpływ na rezultaty egzaminów, ma rodzina, jej status społeczny i środowisko lokalne. Dlatego, w miastach, gdzie bezrobocie jest mniejsze, więcej rodziców ma wyższe wykształcenie, dzieci lepiej się uczą niż na wsi.
Wiceminister edukacji Anna Radziwiłł przyznała, że szkoła pogłębia nierówności społeczne. Jej zdaniem konieczna jest aktywna działalność szkoły i pomoc uczniom, którzy mają gorszy start.
Ministerstwo analizuje dane z kuratoriów oświaty, dotyczące segregacji uczniów w klasach i skali tego zjawiska.