Perypetie z nowymi wagonami metra
Obie firmy, których oferty nie zostały wybrane w przetargu na nowe wagony dla warszawskiego metra, odwołały się w tej sprawie do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej - poinformował rzecznik metra Krzysztof Malawko.
26.10.2010 09:50
W połowie października komisja przetargowa metra zdecydowała, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę 210 nowych wagonów dla podziemnej kolejki w stolicy złożyło konsorcjum Siemensa i Newagu. Zaproponowana przez nie cena to ponad 1 mld 69 mln zł netto (1 mld 305 mln zł brutto).
Odwołania złożyły: hiszpańska spółka CAF, która złożyła ofertę opiewającą na 1 mld 199 mln zł brutto oraz konsorcjum czeskiej Skody i rosyjskiego Wagonmaszu, które zaproponowało cenę 1 mld 109 mln zł netto (ceny brutto w ofercie nie podano).
Oferta Skody i Wagonmaszu uzyskała mniej punktów od zwycięskiej oferty Siemensa i Newagu. CAF został natomiast wyłączony z postępowania, m.in. ze względu na błędne wyliczenie stawki podatku VAT, nieprawidłowo wniesione wadium oraz dokonanie zmian w dokumentacji przetargowej.
Jeśli KIO nie stwierdzi braków formalnych w złożonych odwołaniach, powinna rozpatrzyć je w ciągu 15 dni. Gdyby Izba nie podzieliła argumentów odwołujących się firm, te w ciągu 7 dni od doręczenia im orzeczenia będą one mogły skierować sprawę do sądu, który - zgodnie z Prawem zamówień publicznych - będzie musiał rozpoznać ją niezwłocznie - nie później niż w terminie miesiąca od dnia wpływu skargi do sądu.
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych, która weszła w życie pod koniec stycznia br., skróciła czas trwania procedury odwoławczej. Nie powinna więc powtórzyć się sytuacja z ub.r., gdy wniesione odwołania przez kilka miesięcy blokowały podpisanie umowy z konsorcjum Astaldi-Gulermak, wybranym w przetargu na budowę centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki w stolicy.
Cena była głównym kryterium wyboru oferty w przetargu na nowe składy metra, ale pod uwagę były brane także zużycie energii elektrycznej (20%), system utrzymania pojazdu (20%), ekologia (8%) oraz wydłużenie gwarancji powyżej 30 miesięcy (2 %). Konsorcjum Siemens i Newag otrzymało 100 pkt na 100 możliwych, Skoda i Wagonmasz - 83,8 pkt.
Pierwsze z 210 wagonów mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., ostatnia dostawa przewidywana jest na czwarty kwartał 2013 r. Z 35 nowych składów 20 ma obsługiwać budowany centralny odcinek II linii podziemnej kolejki (ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 r.), a pozostałe pierwszą, istniejącą linię - ma to związek z przewidywanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.
W połowie lipca stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii metra oraz zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł.
Nowe pociągi będą różnić się od tych, które jeżdżą obecnie. Nowością będzie m.in. to, że będą jednoprzestrzenne, tzn. nie trzeba będzie wysiadać z pociągu, by przejść do innego wagonu. Będą wyposażone w wewnętrzny monitoring, w przyciski umożliwiające otwarcie drzwi przez pasażera, system wizyjnej i głosowej łączności z maszynistą, wysuwane platformy dla wózków inwalidzkich oraz znacznie większe niż obecnie wyświetlacze. W każdym pociągu będzie 230 miejsc siedzących, a w sumie ma zmieścić się w nim ponad 1400 osób, czyli mniej więcej o 200 więcej niż w używanych obecnie.