"Paski terroru". Zbadano nagłówki w TVP Info i TVN24

Coraz więcej propagandy, a mało informacji - szczególnie w TVP Info - taki obraz wyłania się z badania nad "paskami" dwóch stacji informacyjnych. Porównano ponad 8 tys. pasków TVP Info i TVN24.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Porównano ponad 8 tys. pasków TVP Info i TVN24
Porównano ponad 8 tys. pasków TVP Info i TVN24 (East News)
WP

Coraz więcej zamieszania i emocji pojawia się wokół planowanych uroczystości z okazji 11 listopada. Naukowcy z London School of Economics pod wodzą dr Rafała Zaborowskiego z londyńskiego King’s College przeanalizowali nagłówki informacji, które ukazały się 11 listopada 2017 roku na antenach TVN24 oraz TVP Info.

Porównano 8,760 tys. tzw. pasków, wyświetlonych w ciągu 24 na obu stacjach.

W artykule "Paski terroru. Kryzys polskich mediów" autor pisze, że ciągu ostatnich dwóch lat paski w TVP określane przez media mianem "pasków grozy" ewoluowały poza proste wiadomości lub treści promocyjne i zostały opanowane przez silny ton. Media okrzyknęły je nowym typem propagandy.

WP

Przytacza tu przykład pasków, które brzmiały: "Bruksela pozwala Hiszpanom pałować ludzi, a nam zabrania zwalczać kornika drukarza" lub "Platforma Obywatelska niezadowolona z rosnącego globalnego znaczenia Polski".

Jednocześnie autor przypomina o nagłówkach, chwalących polski rząd, takich jak np. "Świat pod wrażeniem polskiej gospodarki".

Po analizie badaczy okazuje się, że 11 listoapda zeszłego roku TVP Info przytoczyła np. słowa Andrzeja Dudy w 17 proc. swoich pasków a Jarosława Kaczyńskiego w 45 proc. W TVN24 obu polityków cytowano w 6 proc. nagłówkach.

Widzom TVP Info prezentowano wyłącznie sprawozdania z "wielkiego marszu patriotów", podczas gdy widzowie oglądający TVN24 obserwowali paski charakteryzujące marsz jako "nacjonalistyczny" lub "faszystowski" – czytamy w artykule, opublikowanym na stronie opendemocracy.net.

WP

Zaborowski podkreśla, że wydarzenia były faktycznie równoległe a różniły się diametralnie w przekazie. Z tych przekazów wyłaniały się niemal dwa obrazy Polski.

Badanie zostało przygotowane na Wydziale Mediów i Komunikacji London School of Economics and Political Science i sfinansowane przez tę instytucję.

WP
WP