PolskaPasaż handlowy pod Zamkiem Królewskim

Pasaż handlowy pod Zamkiem Królewskim

Dwupoziomowy podziemny parking dla ponad 300 samochodów, podziemny pasaż handlowy, znacznie powiększone zamkowe ogrody oraz umieszczenie fragmentu Wisłostrady w tunelu - to niektóre z pomysłów na przebudowę Zamku Królewskiego i jego otoczenia, zaprezentowanych na konferencji prasowej w Warszawie.

29.03.2006 | aktual.: 29.03.2006 17:03

Zamek Królewski, jedną z głównych atrakcji Warszawy, zwiedza co roku pół miliona osób - podkreślił dyrektor Zamku, prof. Andrzej Rottermund. Chcemy stworzyć zwiedzającym jak najbardziej dogodne warunki poruszania się po Zamku i terenie go otaczającym- dodał.

Projekt rozbudowy Zamku Królewskiego i jego otoczenia, zakładający przebudowę znajdujących się w sąsiedztwie Zamku odcinków Trasy WZ i Wisłostrady, przedstawiła na konferencji firma architektoniczna DIM'84 Dom i Miasto.

Projekt zakłada m.in. budowę podziemnego hallu z szatnią i toaletami pod ulicą Bugaj na Starym Mieście. Poprzez specjalny pasaż hall ten ma być połączony z dwupoziomowym podziemnym parkingiem dla 324 samochodów. Parking powstanie na terenie, na którym obecnie znajduje się północny ślimak Trasy WZ, łączący trasę z Wisłostradą. W założeniu autorów projektu ślimak ten ma być zlikwidowany.

Zamek Królewski ma być połączony z Rynkiem Mariensztackim podziemnym pasażem handlowym. Na Mariensztacie powstać ma także parking dla autobusów wycieczkowych. Między Zamkiem i Arkadami Kubickiego powstanie tunel z kolumnadą, który otrzyma nazwę Galeria na Schodach. Połączy się ona z obecnym zamkowym hallem z szatnią, który zostanie przekształcony w salę wystawową. W jednej ze ścian Galerii na Schodach znajdować się ma okrągłe okno (oculus) z widokiem na warszawską Pragę.

Autorzy projektu proponują znaczne powiększenie Ogrodów Zamkowych, tak by ich obszar sięgał aż do Wisły. W tym celu fragment Wisłostrady ma być zagłębiony w tunelu. Nad tunelem powstanie ogrodowy taras doprowadzający turystów do przystani przy Bulwarze Nadwiślańskim, przy której znajdzie się keja dla statków wycieczkowych.

Na obszarze między Ogrodami Zamkowymi i Trasą WZ ma być wybudowana Oranżeria, o stalowo-szklanej konstrukcji. Dwukondygnacyjna Oranżeria będzie sąsiadować z Pałacem pod Blachą i zasłaniać mało estetyczny widok na Trasę WZ. W wyższej kondygnacji Oranżerii ulokowana będzie kawiarnia.

Prof. Rottermund zaznaczył, że pomysły te to na razie jedynie projekt, który musi być zaakceptowany m.in. przez władze Warszawy i miejskiego konserwatora zabytków. Jeśli zostanie zaakceptowany, przebudowa Zamku zakończy się najwcześniej w 2013 roku- powiedział Rottermund.

Według Czesława Bieleckiego z firmy DIM'84 Dom i Miasto, koszt realizacji tego projektu wyniósłby ok. 650 mln złotych. Część kosztów pokryłby Zamek Królewski, resztę miałyby sfinansować władze Warszawy.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)