Partia Demokratyczna zamierza złamać umowną ciszę wyborczą

Ciszę wyborczą mogą zakłócić płatne spoty kandydatów na prezydenta. W TVP ma pojawić się reklama Henryki Bochniarz. A inni?

21.09.2005 | aktual.: 21.09.2005 09:19

Ciszę wyborczą związaną z niedzielnymi wyborami parlamentarnymi mogą zakłócić płatne reklamy zakupione w mediach przez kandydatów na urząd prezydenta. W tym czasie bowiem trwać będzie kampania w wyborach prezydenckich.

Jak wyjaśnił PAP we wtorek rzecznik Telewizji Polskiej Jarosław Szczepański, TVP jest zmuszona do nadawania płatnych reklam wyborczych, ponieważ nie ma przepisu, na mocy którego można by odmówić emisji takiego spotu.

Na pytanie, czy będą takie reklamy w TVP, Szczepański odpowiedział, że czas antenowy w tym okresie zamawiały wszystkie sztaby wyborcze. Jedna reklama jest już wykupiona - to spot kandydatki Partii Demokratycznej-demokraci.pl Henryki Bochniarz.

W TVP 1,2,3 i TV Polonia w czasie ciszy wyborczej, czyli od godz. 24.00 w sobotę do godz. 20.00 w niedzielę, nie będzie natomiast żadnych innych informacji o działaniach sztabów wyborczych kandydatów na prezydenta. Nie będzie też bezpłatnych audycji wyborczych.

"Jesteśmy zobligowani przez ordynację wyborczą do zachowania ciszy wyborczej. Poinformowaliśmy o tym sztaby kandydatów" - powiedział Szczepański.

Także Polskie Radio rozpocznie emisję bezpłatnych, obowiązkowych audycji wyborczych kandydatów na prezydenta dopiero po zakończeniu wyborów parlamentarnych, czyli 26 września.

We wtorek Kolegium Programowe Polskiego Radia podjęło decyzję o nieinformowaniu w czasie parlamentarnej ciszy wyborczej o działaniach kandydatów na urząd prezydencki. "Respektujemy prawa ciszy wyborczej. Najważniejsze jest dla nas dobro słuchacza i demokracja" - powiedział PAP pełnomocnik PR ds. wyborów Tadeusz Fredro-Boniecki.

Dodał, że jeśli chodzi o reklamy płatne, to radio nie ma prawa odmówić ich przyjęcia. "Szczęśliwie do dziś nie mamy żadnego zamówienia. Spotykając się z pełnomocnikami komitetów wyborczych apelowaliśmy, by uszanować ciszę wyborczą. Komitet, który by się zdecydował na płatną reklamę w tym czasie, skompromituje się i straci wiarygodność" - powiedział Fredro-Boniecki.

Na początku czerwca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała Państwową Komisję Wyborczą, że w czasie ciszy wyborczej w przeddzień wyborów parlamentarnych trwać będzie kampania prezydencka. PKW, która nie mogła zmienić terminu wyborów, 5 lipca zaapelowała do wszystkich komitetów wyborczych kandydatów na prezydenta, aby zrezygnowały z prowadzenia kampanii wyborczej od godz. 24.00 w dniu 24 września do godz. 20.00 w dniu 25 września.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)