PolskaParowozownia w Wolsztynie świętowała stulecie

Parowozownia w Wolsztynie świętowała stulecie

Parada 17 parowozów z Polski, Niemiec, Czech, Węgier i Anglii uświetniła w sobotę obchody setnej rocznicy istnienia parowozowni w Wolsztynie w Wielkopolsce. To ostatnie miejsce na świecie, gdzie parowozy obsługują codziennie rozkładowe pociągi.

28.04.2007 | aktual.: 28.04.2007 18:17

Najstarsze prezentowane maszyny pochodzą z lat 20. i 30 ub. wieku i wszystkie są sprawne. Specjalnie na tę okazję została sprowadzona dwa tygodnie temu statkiem prywatna lokomotywa brytyjska, która po raz pierwszy w historii będzie kursowała po polskich torach. To prawdziwy rarytas dla miłośników kolejnictwa - powiedział rzecznik PKP Cargo Ryszard Wnukowski. Miłośników kolei przybyło do Wolsztyna kilka tysięcy.

Każda z lokomotyw pokazała się w jeździe indywidualnej oraz parami po torach wolsztyńskiej stacji, a w finale wszystkie parowozy przejechały w obłokach pary, zestawione w dwa składy.

Z racji wyjątkowej okazji, jaką jest stulecie parowozowni, święto miłośników kolei rozpisano na trzy dni, organizując wiele imprez plenerowych wokół stacji i w samym miasteczku. Przygotowano m.in. w sobotę przejażdżki na trasie Wolsztyn-Tuchorza specjalnymi pociągami dodatkowymi, zestawionymi z parowozu oraz odrestaurowanych wagonów historycznych z lat dwudziestych i trzydziestych.

Wolsztyńska parowozownia, utrzymywana od kilku lat przez PKP Cargo, jest ostatnim czynnym tego typu obiektem na świecie. Tutejsze lokomotywy prowadzą rozkładowy ruch pasażerski na trasach Wolsztyn-Poznań i Wolsztyn-Leszno oraz ruch towarowy w okolicy Wolsztyna.

Parowozownia została zbudowana w 1907 roku na terenie 3 tys. m. kw. Ma obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 roku oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m szesc., z której w wodę zaopatrywane są parowozy. Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie parowóz Ok1, o nr 359, wyprodukowany został w 1917 roku i nadal jest sprawny.

Dumą wolsztyńskich kolejarzy jest jednak "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2, zbudowany przed wojną do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych i rozwijający prędkość do 130 km/h. Ogółem w wolsztyńskiej parowozowni znajduje się około 30 parowozów z 15 różnych serii, z których osiem jest czynne.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)