Oszustwo z wykorzystaniem wizerunku Kwaśniewskiej. Komunikat UODO
"Urząd Ochrony Danych Osobowych współpracuje z platformami internetowymi, aby poprawić ochronę przed fałszywymi reklamami" - przekazano w środowym komunikacie UODO. W ostatnim czasie w internecie pojawiły się nieprawdziwe reklamy z wizerunkiem m.in. Jolanty Kwaśniewskiej.
W mediach społecznościowych w ostatnim czasie pojawiły się sponsorowane materiały, w których Jolanta Kwaśniewska rzekomo miała zachęcać do zapisywania się do "programu rządowego", w ramach którego możliwe jest otrzymanie 3 tys. zł miesięcznie. Nagranie dołączone do wpisu zostało wygenerowane przy użyciu sztucznej inteligencji.
Link prowadził jednak do fałszywej strony, która miała na celu wyłudzanie pieniędzy. - To okropne oszustwo - powiedziała w rozmowie z TVN24 była pierwsza dama, opowiadając o całej sprawie.
Masz spakowany plecak ewakuacyjny? RCB:
Komunikat na stronie UODO
W środę wieczorem na stronie UODO opublikowano komunikat, w którym przekazano: "Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosław Wróblewski we współpracy z Irlandzką Komisją Ochrony Danych (Data Protection Commission, dalej: DPC) aktywnie angażuje się w dialog z przedstawicielami platform mediów społecznościowych w celu opracowania rozwiązań, które są zgodne z zasadami ochrony danych osobowych oraz będą mieć przełożenie na wyższy poziom ochrony użytkowników platform internetowych.
W komunikacie UODO wyjaśniono też, że celem środków podejmowanych przez Urząd jest zwalczanie zjawiska znanego jako "celeb bait" - rodzaju oszustwa internetowego, polegającego na wykorzystywaniu wizerunku znanych osób, a także innych użytkowników mediów społecznościowych bez ich zgody do celów niezgodnych z prawem, takich jak wyłudzenie danych osobowych, pieniędzy lub innych korzyści.
Podkreślono, że nierzadko w celu wzmocnienia przekazu i zwiększenia zainteresowania, treści są modyfikowane przy użyciu technologii "deepfake". "'Deepfake' odnosi się do materiałów wygenerowanych lub zmodyfikowanych przez sztuczną inteligencję (obrazy, dźwięki, filmy wideo), które są uderzająco podobne do prawdziwych ludzi, obiektów, miejsc lub wydarzeń, co może wprowadzać odbiorcę w błąd, sugerując ich autentyczność" - dodano.
Zgodnie z przedstawionymi zapewnieniami, UODO wraz z DPC współpracuje z podmiotami wdrażającymi rozwiązania mające na celu wyeliminowanie takich praktyk, np. współdziałając z Metą, która wdrożyła narzędzia mające na celu ochronę wizerunku znanych osób oraz użytkowników mediów społecznościowych przed oszustwami reklamowymi wykorzystywanymi przez wyłudzaczy.
"Prezes UODO zamierza kontynuować współpracę z przedstawicielami platform mediów społecznościowych i inspektorami ochrony danych w celu wypracowania rozwiązań, które zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych przełożą się na wyższy poziom ochrony użytkowników platform mediów społecznościowych" - przekazano również.
Czytaj też:
Źródło: TVN24, UODO, Wirtualna Polska