Ostra reakcja Kościoła na reklamy marki Reserved

Czy wizerunek księdza w reklamie dżinsów to nadużycie?

"Nieporozumienie, niedorzeczność i nadużycie " - tak wykorzystanie modela w koszuli z koloratką do reklamowania dżinsów firmy Reserved nazwał ks. Janusz Królikowski, profesor Uniwersytetu Świętego Krzyża w Rzymie. Nic zdrożnego nie widzi zaś w takiej reklamie redaktor naczelny "Tygodnika Powszechnego " ks. Adam Boniecki.

W najnowszej kampanii pod nazwą "REcollection " Reserved wykorzystuje wizerunek kapłana ubranego w czarną koszulę z koloratką i w spodnie dżinsowe tej firmy.

Zdaniem ks. Królikowskiego z premedytacją wykorzystano wizerunek kapłana, gdyż wiadomo, że księża unikają prezentowania publicznie preferencji w różnych dziedzinach. "Ta reklama wprowadza kapłaństwo na arenę koniunkturalnej gry sił rynkowych, sprowadza do narzędzia wpływów i możliwych nacisków psychologicznych i kulturowych" - powiedział Katolickiej Agencji Informacyjnej teolog. Dodaje, że reklama Reserved jest wykorzystywaniem tego, czego nie jest się "właścicielem ", czyli zleconego darmowo posłania, do celów, które nie należą do jego istoty i zadań - podkreśla ks. prof. Królikowski.

Odmiennego zdania jest redaktor naczelny "Tygodnika Powszechnego" ks. Adam Boniecki. Podkreśla on, że "ksiądz jest osobą publiczną, wchodzi w obręb naszego krajobrazu, w którym nie obowiązuje żadne embargo na użycie jego wizerunku w reklamie". Ks. Boniecki przywołał słynną sekwencję pokazu mody kościelnej z filmu Felliniego "Rzym". "To było coś nieprawdopodobnego! I można by się oburzać. Ale nikt się nie oburzał" - dodał szef "Tygodnika ". Jego zdaniem problem byłby wówczas, gdyby w reklamie użyto bez zgody wizerunku konkretnego księdza. "Do takich rzeczy należy podchodzić spokojnie, a nawet z pewną satysfakcją, jeżeli ksiądz jest pokazany jako wzór człowieka z dobrym gustem" - zakończył ks. Boniecki.

Dyrektor marketingu marki Reserved Mariusz Kozak-Zagozda przyznaje, że wykorzystywanie motywów religijnych jest często ryzykownym przedsięwzięciem. Jednak, jego zdaniem, w wypadku kolekcji "REcollection" "mamy pokazane prawdziwe piękno i styl, i wszystko okraszone jakąś anegdotą lub żartem".

Firma Reserved zaczęła jesień wprowadzając do sprzedaży kolekcję "YOUNG & FASHION" dla młodych i modnych. Ruszyła też wielka kampania reklamowa. W tytułowej reklamie "REcollection" oprócz modeli pojawił się model ubrany w czarna koszulę z koloratka oraz dżinsy firmy Reserved.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)