Polska"Ostatni wyskok" - zapinajcie pasy bezpieczeństwa

"Ostatni wyskok" - zapinajcie pasy bezpieczeństwa

Zapięte pasy bezpieczeństwa o blisko 50%
zwiększają szanse na przeżycie podczas wypadku drogowego -
informowano podczas konferencji prasowej inaugurującej
ogólnopolską kampanię edukacyjną "Ostatni wyskok". Jej celem jest
wpłynięcie na wzrost liczby osób regularnie zapinających pasy
bezpieczeństwa.

"Ostatni wyskok" - zapinajcie pasy bezpieczeństwa
Źródło zdjęć: © PAP

14.09.2005 | aktual.: 14.09.2005 16:07

Aż 30% kierowców i pasażerów jadących z przodu nie stosuje pasów bezpieczeństwa, a wśród podróżujących z tyłu - aż 53% - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD), która jest inicjatorem kampanii.

Tymczasem, gdyby 90% podróżnych zapinało pasy, liczba ofiar śmiertelnych spadłaby aż o 10%, czyli ok. 600 osób, nie licząc zmniejszenia liczby rannych - podkreślił sekretarz KRBRD Andrzej Grzegorczyk. Przypomniał, że w 2004 roku na polskich drogach zginęło prawie 5,7 tys. osób, a ponad 64 tys. zostało rannych.

Badania pokazują, że Polacy nie zapinają pasów, ponieważ mają złudne poczucie kontroli nad tym, co może zdarzyć się na drodze oraz przekonanie, że panują nad ryzykiem. Istotny jest także brak nawyku oraz stereotypy dotyczące negatywnych skutków stosowania pasów.

Grzegorczyk wyjaśnił, że celem kampanii "Ostatni wyskok" jest zwiększenie liczby osób regularnie zapinających pasy. Chcemy dotrzeć do całego społeczeństwa, ale grupa docelowa kampanii to młodzi ludzie w wieku 18-24 lata, którzy powodują dwa razy więcej wypadków niż inne grupy, gdyż często mają lekceważący stosunek do przepisów - zaznaczył.

Główny przekaz kampanii to uzmysłowienie, że niebezpieczny wypadek może zdarzyć się każdemu i jedyne, co może w takiej sytuacji pomóc, to zapięte pasy bezpieczeństwa - powiedział Grzegorczyk.

Od 15 września do końca października będą nadawane spoty telewizyjne i radiowe. Kampania obejmie swoim zasięgiem także internet i kina. Reklamy zostaną umieszczone na bilboardach, plakatach w klubach i restauracjach oraz ulotkach wkładanych za wycieraczki samochodów. W czasie kampanii policja będzie prowadzić częste kontrole używania przez kierowców pasów bezpieczeństwa.

Kampanię poparł również Krajowy Duszpasterz Kierowców ks. Marian Midura, który podczas konferencji poinformował, że do 10 tys. parafii w Polce trafił list zachęcający księży do przypominania o konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa. Swoje wsparcie zapowiedzieli także stołeczni taksówkarze, którzy będą przypominać pasażerom o konieczności zapięcia pasów.

"Ostatni wyskok" to pierwsza z cyklu kampanii społecznych "Włącz myślenie", poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego, realizowanych przez KRBRD. Jak zapowiedział Grzegorczyk, kolejne będą dotyczyły m.in. alkoholu, prędkości i poprawy bezpieczeństwa pieszych.

Za niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy grozi mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne, zaś za przewożenie pasażerów nie używających pasów - 100 zł mandatu i 1 punkt karny.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego została powołana w 2002 roku na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym jako międzyresortowy organ pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)