PolskaOgólnopolska kampania "Lato bez % 2007"

Ogólnopolska kampania "Lato bez % 2007"

Wizyty "agenta specjalnego" w punktach sprzedaży alkoholu, rozmowy ze sprzedawcami oraz badania wśród młodzieży – trwa ogólnopolska kampania "Lato bez % 2007". Jej celem jest ograniczenie zjawiska sprzedaży oraz spożycia alkoholu przez osoby nieletnie.

18.07.2007 14:34

Napoje wysokoprocentowe są najbardziej powszechną używką, po którą sięga polska młodzież. Do ich spożywania przyznaje się ponad 92% uczniów III klas gimnazjalnych i ponad 96% uczniów II klas szkół średnich. Najpopularniejszym trunkiem wybieranym do inicjacji alkoholowej przez nieletnich jest piwo (zadeklarowało aż 67%). Zaledwie 4% nastolatków nie spożywało żadnego alkoholu! Jak wynika z badań, młodzież najczęściej sięga po alkohol w wakacje, dlatego właśnie w tym okresie odbywa się ogólnopolska akcja "Lato bez % 2007".

Cele i etapy kampanii "Lato bez %"

Aby ograniczyć sprzedaż i spożywanie alkoholu wśród nieletnich realizowane są kampanie społeczne, projekty profilaktyczno-edukacyjne, akcje informacyjne. Skuteczność działań jest w dużej mierze zależna od współdziałania z władzami lokalnymi, co pozwala organizatorom akcji ogólnopolskich uwzględnić specyfikę lokalnych uwarunkowań. Miasta prowadzą działania profilaktyczne, między innymi poprzez Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, które współpracują z ruchami samopomocowymi, Ośrodkami Terapii Uzależnień, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi, specjalizującymi się w działaniach związanych z intensywnymi interwencjami profilaktycznymi.

Kampania "Lato bez %" ma uświadomić sprzedawcom, że powinni żądać od każdego młodego człowieka okazania dowodu osobistego, zanim sprzedadzą mu alkohol. Kontrola przestrzegania obowiązującego prawa w zakresie zakazu sprzedaży alkoholu wiąże się bezpośrednio z poprawą bezpieczeństwa. Prowadzenie szkoleń dla rodziców, nauczycieli i sprzedawców jest ważnym elementem edukacyjnym i ma uwrażliwić społeczeństwo na problem dostępności alkoholu i jego spożywania przez nieletnich.

W dwóch ostatnich tygodniach sierpnia 2007 r. w miastach partnerskich zostanie zrealizowane badanie "Młodzi o spożyciu alkoholu". Badanie ma na celu opracowanie wiarygodnego i obiektywnego raportu dotyczącego opinii nieletnich mieszkańców Polskich na temat sprzedaży alkoholu niepełnoletnim oraz stosunku nieletnich do spożycia alkoholu. Ankieta będzie miała charakter anonimowy.

Od początku lipca br. w punktach sprzedaży wyrobów alkoholowych dystrybuowane są materiały promocyjne przytaczające obowiązujące prawo zakazu sprzedaży alkoholu (Ustawa z dnia 26 października 1982 r.), a sprzedawcy są informowani o możliwych próbach kupienia alkoholu przez młodo wyglądające osoby, które biorą udział w kampanii (tzw. agent specjalny).

Celem działania zespołów "agent specjalny", czyli zespołów badawczych, jest określenie poziomu dostępności alkoholu dla osób niepełnoletnich w różnych rodzajach punktów sprzedaży. Wnioski z raportów wskażą punkty, które nie wykazują się należytą czujnością wobec młodo wyglądającego klienta, a tym samym mogą sprzedawać alkohol nieletnim.

Punkty, w których podczas dwukrotnej kontroli, nikt nie sprawdził wieku młodej osoby i mogło dojść do sprzedaży alkoholu (agentowi specjalnemu), zostaną wpisane na "czarną listę" przekazaną później m.in. Policji oraz Straży Miejskiej.

Kampania "Lato bez %" po raz pierwszy była realizowana w warszawskiej dzielnicy Ursynów w 2000 r. W latach 2001- 2003 akcja ewoluowała i zmieniła swój charakter z akcji lokalnej na ogólnopolską. Dzięki otwarciu internetowego centrum zgłoszeń w 2004 r. kampania "Lato bez %" objęła swoim działaniem cały kraj. Obecnie kampania jest realizowana w skali ogólnopolskiej na zlecenie jednostek samorządu terytorialnego.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)