12-11-2009 11:31

Odkryto nowy gatunek dinozaura

W południowej Afryce odkryto nowy gatunek dinozaura. Aardonyx celestae był roślinożercą i żył około 195 mln lat temu.
Szczątki dinozaura pozwolą zrozumieć naukowcom dlaczego późniejsze dinozaury zyskały tak ogromne rozmiary.

Odkryto nowy gatunek dinozauraŹródło: PAP/EPA
ddn0jur

Aardonyx celestae był roślinożercą i żył około 195 mln lat temu. Jak na dinozaura nie był olbrzymem. Mierzył siedem metrów długości i 1,7 m wysokości w kłębie. Miał niewielką głowę i rozrośniętą klatkę piersiową. Poruszał się na dwóch nogach, ale potrafił również opaść na cztery - piszą naukowcy na łamach "Proceedings of The Royal Society B".

- Jest to gatunek, z jakim wcześniej nie zetknęliśmy się, którego pozycja na drzewie genealogicznym dinozaurów jest bardzo istotna - opisuje współodkrywca, australijski paleontolog Adam Yates. Dodaje, że Aardonyx jest - brakującym ogniwem - w ewolucji dinozaurów.

Aardonyx ważył około 500 kg. W chwili śmierci liczył około 10 lat. Umarł być może na skutek suszy - spekuluje badacz.

Nowy gatunek posiada wiele cech wspólnych dwunożnym roślinożercom, ale też czworonożnym, takim jak olbrzymie zauropody czy brontozaury.

- Odkrycie to pomoże nam w zrozumieniu ewolucji zauropodów, pokazując jak pierwotnie dwunożne zwierzęta nabywały specyficznych cech koniecznych dla czworonożnego trybu życia - wyjaśnia uczestnik badań, Paul Barrett, paleontolog z Muzeum Historii Naturalnej Wielkiej Brytanii.