Oddano do użytku 92‑kilometrowy odcinek autostrady A4
92-kilometrowy odcinek autostrady A4 Wrocław-
Krzywa (Dolnośląskie) został oficjalnie oddany do użytku. Wstęgę przeciął minister transportu Jerzy Polaczek.
Po oddaniu do użytku tego odcinka można przejechać autostradą 381 km, z Krakowa do Krzywej. Remontowano go od 2002 r., kosztem prawie 193 mln euro.
Cała trasa od granicy z Niemcami do Rzeszowa ma być ukończona w 2013 r. Podczas krótkiej konferencji z dziennikarzami minister Polaczek powiedział, że budowa i remont odcinka od Krzywej do Zgorzelca, czyli do granicy polsko-niemieckiej, powinny być zakończone do 2008 r.
Autostrada A4 to jedna z najważniejszych tras w Polsce, stanowiąca część Pan-Europejskiego Korytarza nr III, przebiegającego od Drezna w Niemczech do Kijowa na Ukrainie, przez Wrocław, Katowice, Kraków i Rzeszów.
Autostrada A4 na wyremontowanym odcinku przebiega po trasie wyznaczonej w latach 30-tych XX w. Remont autostrady polegał na rozbiórce starej nawierzchni autostrady, wykonaniu robot ziemnych, budowie 92 km nawierzchni betonowej dwujezdniowej autostrady, przebudowie 39 obiektów inżynieryjnych oraz przebudowie 56 przepustów i remoncie 40 obiektów mostowych nad autostradą.
Początkowy kosztorysowy autostrady wyniósł 252 mln euro. Różnica wynika z niższych ofert wykonawców na etapie przetargu. Oszczędności nie zostały Polsce odebrane przez UE. Zostaną wykorzystane na inne projekty drogowe, w tym m.in. S3 Szczecin- Gorzów Wielkopolski, budowę północno-wschodniej obwodnicy Bielska- Białej (S-69) i przebudowę drogi krajowej nr 4 Machowa-Łańcut. Projekty te czekają obecnie na akceptację Komisji Europejskiej.
Całkowity koszt przebudowy wyniósł 192,7 mln euro, z czego 122 mln euro pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Projekt był także współfinansowany przez Europejski Bank Inwestycyjny. Budowa tego odcinka autostrady trwała od 2002 r.
Wkrótce zaczną się kolejne inwestycje. Trwają przetargi na odcinki: Zgorzelec-Krzyżowa (realizacja w latach 2007-2008; koszt: 307 mln euro; finansowany z Funduszu Spójności UE), Kraków-Szarów (realizacja w latach 2007-2008; koszt: 450 mln zł.; finansowany z Krajowego Funduszu Drogowego), trwa wykonywanie projektu budowlanego drogi Szarów-Tarnów (lata 2009-2011), oraz Tarnów- Rzeszów (lata 2011-2013).
Mocno zaawansowane są prace budowlane i przygotowawcze na przyszłej autostradzie A18, która będzie stanowiła przedłużenie autostrady A4 w kierunku przejścia granicznego w Olszynie i dalej do Berlina. Na ukończeniu są prace budowlane na jezdni północnej przyszłej A18, a dla jezdni południowej przygotowywany jest projekt budowlany. Jezdnia północna będzie gotowa w roku 2006, a południowa w 2010.