Odcinek bielański metra będzie szybciej ukończony
88 mln euro ze środków unijnych dostała Warszawa na dokończenie budowy pierwszej linii metra. Władze stolicy ponadto opracowały nowy projekt II linii metra. Dzięki funduszom unijnym zostanie szybciej ukończony odcinek bielański. Planowane tam stacje metra: Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny.
14.09.2006 | aktual.: 14.09.2006 18:21
Wczoraj wieczorem zapadła decyzja o dofinansowaniu budowy I linii metra w wysokości 88 mln euro ze środków unijnych. W ten sposób sprawa I linii metra została zamknięta. W związku z tym możemy sprawniej przystąpić do budowy II linii metra - powiedział podczas konferencji prasowej pełniący funkcję prezydenta stolicy Kazimierz Marcinkiewicz.
Jednocześnie Marcinkiewicz zaprezentował nowy projekt II linii metra. Pierwotnie przebiegać ona miała jedynie z zachodniej części miasta, z Bemowa m.in. pod ul. Górczewską, przez stację Świętokrzyska, tunelem pod Wisłą do stacji Stadion, a następnie do Dworca Wileńskiego i dalej przez Targówek na Bródno.
Proponowana II linia będzie składała się z czterech odcinków: zachodniego, centralnego oraz praskiego: północnego i południowego. Oznacza to, że po prawej stronie Wisły linia będzie się rozgałęziać. Część podziemnych pociągów pojedzie w kierunku Tarchomina, a pozostałe w stronę Gocławia.
Zmieniliśmy przebieg II linii metra. Odcinek po prawej stronie Wisły będzie przebiegał od Warszawy-Wileńskiej, poprzez Tarchomin w kierunku północnym. Jednocześnie drugi odcinek będzie od stacji Stadion i Warszawa - Wschodnia w kierunku południowym. Oba mają długość 6-7 km. Odcinki te stanowić będą integralną część II linii metra. W ten sposób cała Praga zostanie objęta metrem - powiedział Marcinkiewicz. Dodał, że odcinek w kierunku zachodnim ma również ok. 7 km. na południe -pierwotnie przebiegać tam miała III linia metra
Centralny odcinek łączący Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim ma być finansowany ze środków unijnych. Jego długość to ok. 6 km, na którym zbudowanych zostanie 7 stacji.
Zwróciłem się z prośbą do premiera Jarosława Kaczyńskiego o dofinansowanie w wysokości 500 mln euro trzech pozostałych odcinków. To byłyby środki wystarczające do realizacji całej inwestycji - podkreślił były premier. Jego zdaniem na metro zostanie przyznana kwota 750 mln euro - ok. 250 mln euro na każdy z trzech odcinków. Rząd w tej sprawie podejmie decyzję jeszcze we wrześniu - podkreślił.
Według Marcinkiewicza budowa centralnego odcinka rozpocznie się w pierwszej połowie 2008 r. Otwarcie części wschodniej planowane jest na lata 2012-13.