Odblaskowe tyskie dzieci
Każde dziecko w Tychach może się poczuć widoczne na drodze - fundacja „A widzisz” i policjanci spotykają się z uczniami podstawówek i rozdają im kamizelki odblaskowe. Jest to fragment rządowego programu „Razem Bezpieczniej”.
Dzięki profilaktyczno-edukacyjnym spotkaniom ponad tysiąc kamizelek odblaskowych trafi do dzieci z tyskich szkół podstawowych.
- Nasza fundacja działa dość krótko, bo dopiero od 2013 roku. Jednak już wcześniej zyskałyśmy wraz z Lidią Gajdas przydomek „odblaskowe radne” – mówi w rozmowie z WP.PL Karolina Chemicz z fundacji „A widzisz”. – Do rządowego programu zgłosiłyśmy się spontanicznie, bo na co dzień zajmujemy się dbaniem o bezpieczeństwo ludzi, zwłaszcza dzieci. W ramach spotkań z policjantami rozdamy dzieciom w sumie 1172 kamizelki odblaskowe – dostanie je każdy uczeń szkoły podstawowej oraz jednego z przedszkoli, które znajduje się trochę na uboczu – dodaje Chemicz.
Podczas spotkań policjanci uświadamiają najmłodszym, jakie zagrożenia czekają na nich na drodze, zwłaszcza po zmroku. Dzieci uczone są bezpiecznego zachowania na drodze i poza nią – szczególnie akcentowana jest potrzeba noszenia elementów odblaskowych, tak by być widocznym dla kierowców.
- Motocykliści i piesi to tzw. niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Ewentualna kolizja jest dla nich groźniejsza niż dla kierowców, których chroni konstrukcja samochodu. Piesi bez odblasków widoczni są w światłach mijania z odległości ok. 40 metrów, z odblaskami z odległości ok. 120 metrów. Ryzyko potrącenia pieszego po zmroku maleje zatem 6-7-krotnie, jeśli korzysta on z elementów odblaskowych - mówi w rozmowie z WP.PL Agnieszka Semik, rzeczniczka prasowa tyskiej policji. – Od stycznia do wtorku 25 listopada mieliśmy w Tychach aż 20 zdarzeń z udziałem pieszych, w tym 15 wypadków. W tym czasie zginęło troje ludzi, a czternastu było rannych. – dodaje policjantka.
Rządowy program obejmuje także zakup i instalację radarów pedagogicznych, spotkania z mieszkańcami miasta. Fundacja obecnie przygotowuje się do projektu „Wracam bezpiecznie”, który ruszy wiosną. Jest skierowany do m.in. przedstawicieli handlowych.