Oczyśćmy polskie plaże nad Bałtykiem!
Na nadbałtyckich plażach rozpoczyna się kampania "Czyste plaże". Jak co roku od kilku lat, członkowie fundacji Recal, organizatora kampanii, będę prowadzić nad Bałtykiem akcję zbierania aluminiowych puszek, a także edukacji ekologicznej.
05.07.2007 | aktual.: 05.07.2007 09:52
Najważniejsze cele kampanii to wyrabianie nawyku segregacji odpadów, promocja recyklingu puszek aluminiowych i innych surowców wtórnych oraz poprawa czystości plaż wybrzeża Bałtyku - powiedział Artur Łobocki z zarządu Fundacji Recal.
Łobocki dodał, że w tym roku w planach jest przeprowadzenie co najmniej 180 warsztatów dla wypoczywających nad morzem kolonistów i obozowiczów. Przewidywana liczba ich uczestników to około 8-10 tys. dzieci i młodzieży. Będziemy na nich przedstawiać zasady selektywnej zbiórki odpadów. Uzupełnieniem zajęć będzie zbiórka pustych puszek po napojach na plażach. Zebrany surowiec trafi do punktów skupu - wyjaśnił.
W tym sezonie nieformalna Koalicję Czystych Plaż obok Fundacji RECAL tworzą samorządy m.in.: Gdyni, Jastarni, Władysławowa, Krokowej, Ustki, Rewala, Dziwnowa, Międzyzdrojów i Świnoujścia. Przyłączyły się także Słowiński Park Narodowy, Woliński Park Narodowy i Nadmorski Park Krajobrazowy.
Kampania "Czyste Plaże" skierowana jest do wszystkich, którzy spędzać będą wakacje na plażach Bałtyku od lipca do początku września. Docelową grupą, do której jest skierowana, są jednak dzieci i młodzież.
Fundacja Recal przygotowała plakaty i kartki pocztowe promujące kampanię. Trafią one m.in. na kempingi, do sklepów i barów, na słupy ogłoszeniowe we wszystkich gminach uczestniczących w akcji. Rozdawane też będą specjalne worki na puszki i magnesy służące do odróżniania przedmiotów aluminiowych od stalowych. Kartki pocztowe dodatkowo zawierają dokładne adresy punktów skupu surowców wtórnych leżących w pasie wybrzeża Bałtyku.
Na potrzeby Kampanii przygotowano trzy tys. plakatów i 15 tys. kartek pocztowych oraz 20 tys. worków na puszki i tyle samo magnesów.
W tym roku kampanie fundacji Recal realizowane są w pięciu regionach atrakcyjnych turystycznie. Oprócz wybrzeża Bałtyku są to: Beskidy (Kampania "Czyste Góry"), Mazury (Kampania "Czyste Mazury"); Bieszczady (Kampania "Czyste Bieszczady") oraz Sudety (Kampania "Czyste Sudety").
Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej są współfinansowane w ponad 50% ze środków Unii Europejskiej oraz w ponad 30% ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.
Fundacja Recal została powołana w 1995 roku przez jednego z producentów puszek aluminiowych, firmę Continental Can Polska (aktualnie Ball Packaging Europe Radomsko) oraz światowe koncerny aluminiowe.