Nowe instrukcje dla motorniczych. Koniec z "dymkiem" i telefonami
MPK we Wrocławiu wprowadziło nową instrukcję dla motorniczych tramwajów. Wykluczone będą rozmowy przez telefon nawet przez zestaw głośnomówiący czy palenie e-papierosów w kabinie kierującego.
24.07.2014 | aktual.: 25.07.2014 23:01
Nowa instrukcja trafiła już do motorniczych, którzy przez najbliższe dwa tygodnie będą mogli zaproponować swoje uwagi do dokumentu. Opiniowania podejmą się także organizacje związkowe. Zdzisław Ferenz, dyrektor ds. przewozów i eksploatacji MPK wyjaśnia, że instrukcja stanowić będzie kilkudziesięciostronicowy podręcznik, w którym znajdą się najważniejsze informacje dotyczące pracy motorniczego. Zebrana będzie w instrukcji wszelka wiedza z kursów i szkoleń, jakie muszą przejść wrocławscy tramwajarze.
Powodem zmiany treści dokumentu są modyfikacje, jakie pojawiły się w komunikacji miejskiej, przede wszystkim wprowadzenie Inteligentnego Systemu Transportu oraz utworzenie Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym. Jak twierdzi Ferenz, zmiany w stosunku do instrukcji z 2012 r. są liczne, ale wszystkie mają na względzie poprawę jakości obsługi pasażera MPK.
Przede wszystkim pojawiło się dużo zaleceń dotyczących pasażerów o tzw. specjalnych potrzebach - osób starszych, kobiet w zaawansowanej ciąży, inwalidów. W świetle nowej instrukcji motorniczy ma obowiązek pomóc takiej osobie wejść do pojazdu i odjechać, gdy zajmie ona miejsce siedzące. Dodatkowo, pojawi się przepis zabraniający korzystania motorniczemu z urządzeń nie będących wyposażeniem kabiny kierującego – telefonów komórkowych, e-papierosów itp.
Pojawi się też obowiązek informowania pasażerów przez motorniczego o zmianie trasy, wynikającej z niespodziewanej awarii lub wypadku. Taką informację kierujący tramwajem jest zobowiązany podać na ostatnim przystanku przed rozpoczęciem objazdu.
Dodatkową zmianą, jaka pojawi się w instrukcji, będzie zniesienie ograniczenia prędkości tramwaju pod wiaduktami (dotychczas 10 km/h) oraz na mostach i odcinkach jednotorowych (15 km/h). Przepis ten zmieniono na wnioski motorniczych, którzy narzekali, że nie są w stanie przy obowiązujących obostrzeniach przyjeżdżać na przystanki punktualnie. Wyjątki mogą stanowić pojedyncze obiekty na trasach.
Po oficjalnym przyjęciu formy dokumentu, przedsiębiorstwo zacznie pracować nad instrukcją dla kierowców autobusów.