Nowatorskie projekty szczecińskich naukowców
Małoinwazyjna metoda leczenia przepukliny czy nawigacyjny system wspomagania decyzji na statku - to niektóre z projektów naukowców pracujących na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym i w Akademii Morskiej w Szczecinie.
25.06.2013 | aktual.: 25.06.2013 08:42
Dwóch naukowców z Zakładu Biomateriałów i Technologii Mikrobiologicznych Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego: prof. Mirosława El Fray i doktorant Jędrzej Skrobot, opracowało małoinwazyjną metodę leczenia przepuklin i nowy materiał wykorzystywany do tego celu.
Metoda pozwala bez dużych cięć chirurgicznych umieścić materiał w ciele pacjenta i naprawić uszkodzoną tkankę. Pomysłodawcą nowej metody jest dr n. med. Labib Zair z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego.
- Metody małoinwazyjne są korzystniejsze niż metody otwarte" - powiedział PAP Skrobot. "Ich zaletą jest przede wszystkim większy komfort i bezpieczeństwo pacjenta. Nasza metoda jest m.in. szybsza niż tradycyjna; rekonwalescencja pacjenta będzie krótsza i będzie mógł szybciej wrócić do domu. Sama ingerencja chirurgiczna w organizm jest także dużo mniejsza, niż w przypadku tradycyjnej metody - dodał Skrobot.
Jak mówił, ciecz wytworzona na bazie telechelicznego makrometru jest wstrzykiwana do organizmu, gdzie w ułamek sekundy staje się ciałem stałym, przyjmując taką formę, jaką chcą lekarze. Substancja obrasta później tkanką miękką i rozkłada się - jest całkowicie biodegradowalna.
- Jest to pierwsze na świecie tego typu podejście do leczenia przepuklin i wzmacniania tkanek miękkich w obrębie jamy brzusznej - powiedział Skrobot.
Wynalazek przeszedł już pomyślnie czterotygodniowe testy na królikach. Obecnie trwają przygotowania do dłuższych testów na większych zwierzętach.
Praca naukowców została nagrodzona w tegorocznej edycji konkursu Student-Wynalazca i na prestiżowej 41. Międzynarodowej Wystawie Wynalazków w Genewie, gdzie ich wynalazek otrzymał srebrny medal.
Z kolei naukowcy z Akademii Morskiej w Szczecinie opracowali nawigacyjny system wspomagania decyzji na statku Navdec. To pierwsze na świecie narzędzie, które dostarcza nawigatorowi informacji i pomaga podjąć właściwe decyzje.
- Zadaniem systemu jest obserwacja statku i jego otoczenia oraz rejestracja informacji o sytuacji nawigacyjnej - powiedział kierownik zespołu, który opracował system dr. hab. inż. Zbigniew Pietrzykowski. - Na tej podstawie system ocenia sytuację oraz wyznacza proponowane rozwiązania zapewniające bezpieczną żeglugę. Innymi słowy, podpowiada nawigatorowi jak powinien postąpić w danej sytuacji - dodał Pietrzykowski.
Navdec obok konkretnej propozycji rozwiązania sytuacji grożących kolizją wyznacza także wszystkie inne możliwe i zgodne z przepisami propozycje. Dodatkowo nawigator otrzymuje uzasadnienie proponowanego manewru. System daje możliwość zautomatyzowania procesu sterowania statkiem; Navdec łączy się wtedy z autopilotem, maszyną sterową, silnikiem głównym, telegrafem oraz śrubą nastawną.
System potrafi analizować i oceniać sytuację, biorąc pod uwagę wszystkie lub wybrane obiekty w odległości 8 mil morskich od statku, na którym jest zainstalowany. Navdec jest szczególnie pomocny w sytuacjach dużego natężenia ruchu.
Jak mówił Pietrzykowski, Navdec jest testowany z powodzeniem w laboratorium i na statkach. Osoby weryfikujące system podkreślały, że oddanie w ręce nawigatorów takiego narzędzia, istotnie przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa i obniżeniu ryzyka wypadków morskich. Chęć posiadania systemu zgłaszali testujący go kapitanowie żeglugi wielkiej - dodał Pietrzykowski.
Podczas tegorocznych targów technologii informatycznych i przemysłu cyfrowego Cebit w Hanowerze projekt prezentowany był na polskim stoisku. Obecnie prowadzone są działania zmierzające do komercjalizacji systemu.
Jak powiedziała rzeczniczka prasowa Akademii Bogna Bartkiewicz naukowcy z uczelni pracują także nad stworzeniem systemu analizy ryzyka eksploatacji statków i obiektów portowych, który poprawić ma bezpieczeństwo ruchu w transporcie morskim. Powstający system ukierunkowany jest w szczególności na obszar południowego Bałtyku i polskie porty.
Akademia jest w trakcie kompletowania specjalistycznej aparatury. Nowoczesne systemy pozwolą m.in. przeprowadzić analizy skutków zderzeń statków czy przewidzieć ryzyko związane z eksploatacją statków służących do transportu substancji ciekłych, w tym skroplonego gazu ziemnego LNG. W Świnoujściu (zachodniopomorskie) powstaje terminal LNG do odbioru skroplonego gazu.