Nokia prognozuje szybki wzrost rynku urządzeń konwergentnych
Nokia przedstawiła wizję konwergencji technologii, ogłaszając współpracę z partnerami internetowymi i przedstawiając nowe produkty na wystawie CES 2007.
09.01.2007 07:10
Prezes firmy Nokia Olli-Pekka Kallasvuo przedstawił wizję, w której łatwość korzystania oraz integracja mobilności i Internetu z urządzeniami multimedialnymi umożliwi tworzenie, odtwarzanie i udostępnianie materiałów multimedialnych niezależnie od czasu i miejsca. Przemawiając na międzynarodowym pokazie elektroniki użytkowej Consumer Electronics Show (CES) 2007, Olli-Pekka Kallasvuo powiedział: „Mobilność będzie stanowić podstawę rozwoju Internetu. Dzięki niej użytkownicy będą mieć dostęp do potrzebnych im osób, materiałów i informacji niezależnie od miejsca. Zauważamy, że na rynkach wschodzących więcej osób korzysta po raz pierwszy z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych, a nie komputerów, i zamierzamy być pionierem tego trendu”. „Urządzenia o pojedynczym zastosowaniu tracą na atrakcyjności” — stwierdził Kallasvuo. „Ustępują miejsca urządzeniom wielofunkcyjnym, które stają się coraz bardziej wszechstronne i łatwiejsze w obsłudze”. Rynek urządzeń konwergentnych to najszybciej rosnący segment
elektroniki użytkowej, na co wskazuje 90 milionów urządzeń sprzedanych w roku 2006 oraz spodziewana sprzedaż 250 milionów sztuk w roku 2008. Na tym rynku Nokia jest największym producentem na świecie, który sprzedał blisko 40 milionów konwergentnych urządzeń w roku 2006. „Nokia wzbogaca konwergencję o zalety mobilności i wszechstronnej łączności, oferując użytkownikom stały dostęp do materiałów i usług internetowych” — powiedział Olli-Pekka Kallasvuo. Z zadowoleniem ogłosił on także współpracę firm Nokia i Sprint Nextel nad udostępnianiem łączności WiMaX i otwartych usług internetowych w urządzeniach mobilnych w USA w roku 2008. Olli-Pekka Kallasvuo podkreślił rynkową pozycję firmy oraz liczebność użytkowników jej produktów. „Telefon komórkowy Nokia ma ponad 850 milionów osób. Tak szerokiego grona klientów nie ma żadna inna firma z branży elektroniki użytkowej”. W roku 2006 firma Nokia była największym na świecie producentem aparatów fotograficznych i urządzeń z funkcjami muzycznymi, których sprzedała
odpowiednio około 140 milionów oraz około 70 milionów sztuk. Mówiąc o roli funkcjonalności oraz projektowaniu produktów, Olli-Pekka Kallasvuo zaprezentował mobilny komputer multimedialny Nokia N76, stanowiący ultrapłaskie połączenie szlachetnych materiałów i najnowocześniejszych technologii. „Konwergencja musi mieć ostatecznie na celu wygodę bez większych kompromisów funkcjonalnych. Nokia N76 to przykład pięknie zaprojektowanego produktu, który wyprzedza konkurencję, ale pozostaje łatwy w obsłudze”. Olli-Pekka Kallasvuo ogłosił zawarcie umów z czołowymi firmami internetowymi, które mogą dzięki temu zaistnieć ze swoją marką i ofertą w urządzeniach mobilnych. Współpraca ta obejmuje między innymi wbudowaną łączność z bezpłatną usługą prywatnych blogów Vox firmy Six Apart w nowo przedstawionym mobilnym komputerze multimedialnym Nokia N93i. Nokia i Skype ogłosiły współpracę mającą na celu opracowanie nowych funkcji mobilnych aplikacji Skype w Tablecie internetowym Nokia N800. Nokia i Yahoo! ogłosiły dostępność
usług Yahoo! Go, w tym synchronizację książki adresowej, mobilne, głosowe wiadomości błyskawiczne, automatyczne przesyłanie zdjęć oraz pocztę Yahoo! Mail w licznych modelach telefonów komórkowych Series 40 firmy Nokia. Olli-Pekka Kallasvuo zaprezentował także Tablet internetowy Nokia N800 oraz telefon Nokia 6131 NFC zawierający technologię łączności bliskiego zasięgu Near Field Communications (NFC), która umożliwia wymianę informacji, inicjowanie usług oraz dokonywanie płatności i korzystanie z biletów jednym dotknięciem urządzenia.