Nobliści ostrzegają przed skutkami ograniczenia funduszy UE na naukę
Kilkudziesięciu laureatów Nagrody Nobla i medalu Fieldsa - nagrody dla młodych matematyków ostrzegło przed skutkami cięć unijnych funduszy na naukę. List publikują we wtorek m.in austriacki dziennik "Der Standard", "Le Monde", "El Pais", "Gazeta Wyborcza".
Autorzy apelu skierowanego do przywódców 27 krajów UE przypominają, że zgodnie z wyznaczonym w 2000 roku celem Europa miała stać się do roku 2010 "najdynamiczniej rozwijającą się gospodarką opartą na wiedzy". "Zamierzenie to było ambitne i szlachetne, ale cel nie został jeszcze osiągnięty" - stwierdzili naukowcy.
Ich zdaniem jedynym sposobem, by zapewnić Europie przewagę konkurencyjną w świecie oraz dobrobyt na przyszłość, jest przekształcenie wiedzy naukowej w innowacyjne, nowe produkty, usługi i przemysł.
"Na globalnym rynku toczy się zacięta walka o wybitne talenty. Europa nie może sobie pozwolić na utratę najlepszych badaczy i (akademickich) nauczycieli; wręcz przeciwnie, wiele zyska, jeżeli przyciągnie talenty z innych stron świata" - czytamy w liście otwartym naukowców.
W przypadku redukcji środków na badania zmniejszy się liczba najlepiej wykształconych badaczy - ostrzegają autorzy apelu. Ich zdaniem, decydując się na "drastyczne cięcia" unijnego budżetu na badania i innowacje, Europa ryzykuje utratę całego pokolenia utalentowanych naukowców w chwili, gdy są najbardziej potrzebni.
Autorzy listu zwracają uwagę na rolę Europejskiej Rady Badań Naukowych (ERC), która finansuje działalność najlepszych badaczy w Europie, niezależnie od ich narodowości. Rada jest w związku z tym "cennym uzupełnieniem" narodowych struktur wspierania badań podstawowych.
Wspieranie badań na szczeblu europejskim jest "katalizatorem" wydajnego wykorzystania zasobów i wzmacnia budżety narodowe. "Te środki są szczególnie cenne" czytamy w liście.
Podpisani pod listem nobliści zwracają się przed szczytem 22-23 listopada do przywódców 27 krajów UE, którzy mają ustalić budżet na lata 2014-2020, z "prostym pytaniem": "Jaką rolę będzie odgrywała nauka w przyszłości Europy?".