NIK: szereg nieprawidłowiści przy umowach dot. autostrad
NIK twierdzi, że resort infrastruktury nie dbał należycie o interes skarbu państwa, podpisując aneksy do umów z firmami posiadającymi koncesję na budowę i eksploatację autostrad.
Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, że skarbowi państwa grozi zapłacenie w ciągu 20 lat prawie 22 miliardów złotych z Krajowego Funduszu Drogowego.
Chodzi o niekorzystny aneks do umowy, który zwalnia z opłat za przejazd autostradami samochody ciężarowe. Izba wskazała też nieprawidłowości przy przygotowaniu autostrady A-4 z Krakowa do Katowic. Według NIK nie spełnia ona norm autostrady płatnej, a firma Stalexport, która jest właścicielem koncesji, nie wywiązała się między inymi z obowiązku zabezpieczenia finansowania remontu tej drogi.
NIK wezwała ministerstwo infrastruktury do oceny, czy możliwe jest odebranie firmie koncesji na autostradę A-4. Najwyższa Izba Kontroli zaleciła też resortowi infrastruktury renegocjacje omów koncesyjnych z właścicielami autostrad A-2 i A-4.