Trwa ładowanie...
d9fvpa8
kontrola
+1
13-12-2005 12:35

NIK negatywnie o nauczaniu języków obcych w szkołach publicznych

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła
nauczanie języków obcych w szkołach publicznych. Najczęstszym
problemem są zbyt liczne grupy uczniów na zajęciach. Raport z
kontroli, przeprowadzonej w 67 szkołach, przedstawiła NIK
w Warszawie.

d9fvpa8
d9fvpa8

Organizacja nauczania języków obcych w szkołach publicznych daleko odbiega od wzorców określonych w aktach normatywnych. Problemem jest przede wszystkim nadmierna liczebność uczniów w klasach, które uczą się języka. Ponadto bywa, że nauczyciele nie mają wystarczających kwalifikacji oraz, że szkoły nie dysponują potrzebnymi pomocami naukowymi - powiedział dyrektor Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego NIK Grzegorz Buczyński.

Jak wyjaśnił Buczyński, norma 12-24 uczniów na lekcji, wynikająca z rozporządzenia ministra edukacji, nie była przestrzegana w 36 ze skontrolowanych szkół. Dyrektor podkreślił, że za ten stan odpowiadają najczęściej dyrektorzy placówek i władze samorządowe oraz kuratorzy oświaty, którzy wyrazili zgodę na takie prowadzenie zajęć.

W 33 spośród skontrolowanych szkół nie było wystarczającej liczby w pełni wykwalifikowanych nauczycieli. Łącznie pracowało w nich 433 nauczycieli, z których 49 nie znało danego języka w wystarczającym stopniu, zaś 45 nie miało przygotowania pedagogicznego. Największe problemy kadrowe mają szkoły na wsi i w małych miasteczkach. Tam, według raportu NIK, często nauczycielom brak wykształcenia językowego lub przygotowania pedagogicznego.

Trzy szkoły zdecydowały się zatrudnić prywatne firmy, które organizowały uczniom lekcje języków obcych. Według NIK było to działanie niezgodne z prawem, ponieważ zatrudnieni w firmie nauczyciele nie podlegali bezpośrednio dyrektorowi szkoły i tym samym nie mógł on kontrolować ich pracy.

d9fvpa8

W niemal wszystkich skontrolowanych szkołach nauczyciele języków narzekali na brak pomocy dydaktycznych. NIK ustaliła, że chociaż w każdej szkole był potrzebny sprzęt, np. magnetofony, magnetowidy, to nauczycielom języków obcych trudno było z niego korzystać (lekcje wyznaczone były w salach bez sprzętu audiowizualnego).

Izba postuluje, aby wzorem innych krajów europejskich, obowiązkową naukę języka obcego w szkole rozpoczynały dzieci sześcio-, siedmioletnie, a nie tak, jak obecnie, dziesięcioletnie.

Kontrolerzy NIK sprawdzili jak przebiega nauka języków obcych na terenie wszystkich województw w 17 szkołach podstawowych, 17 gimnazjach, 12 liceach ogólnokształcących, 12 szkołach i zespołach szkół zawodowych oraz 9 zespołach szkół różnych typów. Kontrola trwała od 4 kwietnia do 30 czerwca br.

d9fvpa8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d9fvpa8
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj