NIK: 4 wnioski o ukaranie osób za złe zarządzanie mieniem komunalnym
Nadzór sześciu dolnośląskich gmin nad gospodarką komunalnymi lokalami użytkowymi był niepełny, mało skuteczny i niewystarczający wynika z kontroli przeprowadzonej pod koniec ubiegłego roku przez wrocławską delegaturę Najwyższej Izby Kontroli. Budżety gmin straciły na złym zarządzaniu ponad 4 mln zł.
03.06.2004 14:15
Kontrolą NIK objęto urzędy gmin i zarządy gospodarki mieszkaniowej - w latach 2001-2003 - w Ząbkowicach Śląskich, Świdnicy, Jeleniej Górze, Bolesławcu, Legnicy i Dzierżoniowie.
"W skontrolowanych gminach dochody z gospodarki lokalami komunalnymi wynosiły 113 mln zł, z tego ponad 50 mln zł to pieniądze za wynajem lokali, a 44 mln zł ze sprzedaży mienia komunalnego. Dochody mogłyby być większe, ale gminy nie posiadają planów wykorzystania zasobów nieruchomości komunalnych" - powiedział dyrektor delegatury NIK we Wrocławiu Andrzej Myrta.
Kontrola ujawniła też, że np. w Legnicy zawarto umowę dzierżawy z prywatną firmą bez przetargu. Ponadto na 10 miesięcy obniżono tej firmie czynsz, podczas gdy ona sama wnioskowała o jego okresowe zawieszenie. Również w Legnicy bez przetargu wynajęto lokal prywatnej uczelni, która w końcu budynku nie użytkowała.
W Świdnicy stwierdzono z kolei nieuzasadnione opóźnienia w zorganizowaniu przetargu na wolne lokale użytkowe. Okres od momentu, w którym lokal stawał się wolny, do momentu zorganizowania przetargu wynosił od 48 do nawet 99 dni.
Wszystkie skontrolowane gminy nie posiadały też pełnego rozeznania stanu technicznego posiadanych budynków i lokali użytkowych. Nie wykonywano bowiem przeglądów okresowych obiektów budowlanych. Postępowanie takie naraziło gminy na straty finansowe - zły stan techniczny lokali, w niektórych przypadkach grożący nawet katastrofą budowlaną, odstraszał potencjalnych nabywców i najemców.
Kontrola wykazała także, że dolnośląskie gminy traciły na tzw. pustostanach. Gminy nie opracowywały programów udostępniania ich potencjalnym użytkownikom.
Zdaniem inspektorów NIK, nadzór skontrolowanych gmin nad gospodarką komunalną ograniczał się jedynie do działań formalnych. Brakowało kontroli i oceny prac zarządów gospodarki mieszkaniowej.
W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami w urzędach w Świdnicy, Ząbkowicach i Bolesławcu inspektorzy NIK skierowali do komisji orzekających cztery wnioski o ukaranie pięciu osób za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.(ab)