Nietypowa akcja radiowców: Chuck Norris płaci abonament
"Nawet Chuck Norris płaci abonament rtv za cały rok z góry. 17 zł miesięcznie - podaj dalej" - głosi napis na koszulkach reporterów Polskiego Radia Euro. W ten sposób radiowcy chcą przypomnieć, że abonament radiowo-telewizyjny wciąż istnieje i każdy, kto słucha publicznego radia i ogląda telewizję, powinien go opłacać.
28.07.2009 | aktual.: 12.11.2009 12:45
- Akcja jest spontanicznym działaniem dziennikarzy Polskiego Radia Euro, którzy mają dosyć czekania z założonymi rękami na to, aż Polacy zaczną płacić abonament - tłumaczy dziennikarka PR Euro Karina Stadnicka, która razem z kolegą - Patryk Kuniszewicz - wymyśliła akcję.
Oprócz koszulek akcja obejmuje też wlepki, czyli małe naklejki rozmieszczane w miejscach publicznych, a 8 sierpnia w audycji Hyde Park pomysłodawcy akcji będą opowiadać słuchaczom, na czym polega praca radiowców i za co tak naprawdę płaci się abonament. W trakcie audycji będzie także sms-owy konkurs na najlepsze hasła zachęcające do płacenia abonamentu.
Chuck Norris to amerykański aktor, znany z filmów akcji oraz licznych dowcipów, które znaleźć można m.in. w internecie. Jak tłumaczy Stadnicka, właśnie dlatego postać Norrisa wykorzystano do promocji abonamentu. - Chcieliśmy, by było to coś zabawnego, niesztampowego, co będzie intrygowało. Gdy pojawiamy się gdzieś w naszych koszulkach, wszyscy się uśmiechają i pytają, co to za akcja - powiedziała Stadnicka.
O potrzebie opłacania abonamentu przypomina nie tylko Polskie Radio, ale także Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Rada podkreśla, że opłaty abonamentowe cały czas pozostają obowiązkiem ustawowym, z którego nie zwalnia opłacanie rachunków za korzystanie z telewizji kablowej czy z satelitarnych platform cyfrowych.
KRRiT przypomina, że nawet jeśli weszłaby w życie nowa ustawa medialna, która znosi abonament od 1 stycznia 2010 (została zawetowana przez prezydenta i czeka na decyzję Sejmu), abonament musi być opłacany do końca 2009 r., a zaległości w tej opłacie będą ścigane przez pięć lat.
"KRRiT nie może pozwolić na zagrożenie stabilności finansowej mediów publicznych. W związku z tym Poczta Polska będzie podejmować działania zarówno w celu odzyskania zaległości, jak i bieżącego wnoszenia opłat przez wszystkich zobowiązanych" - głosi komunikat KRRiT z połowy lipca.
Z danych KRRiT wynika, że w czerwcu 2009 r. na blisko 14-14,5 mln gospodarstw domowych w Polsce (dane za GUS) zarejestrowane odbiorniki miało blisko 7 mln 65 tys. gospodarstw. Z tej grupy zwolnionych z opłacania abonamentu były blisko 2 mln gospodarstw, czyli abonament powinno opłacać ponad 5 mln 134 tys. 3 mln 1408 gospodarstw z tej grupy zalegało z opłatą abonamentu.