Nieprzepisowa jazda na hulajnodze elektrycznej. Posypały się mandaty
Policja z Piaseczna skontrolowała zachowania użytkowników hulajnóg, w tym elektrycznych. Nałożono 10 mandatów, z czego dwa w wysokości 2,5 tys. zł za jazdę na hulajnodze po spożyciu alkoholu.
- W odpowiedzi na rosnące zagrożenie policjanci piaseczyńskiej drogówki przeprowadzili zdecydowane działania pod hasłem "Nie przeHULAJ bezpieczeństwa", wymierzone w osoby łamiące przepisy na hulajnogach, szczególnie tych elektrycznych - przekazała podkom. Magdalena Gąsowska z policji w Piasecznie.
Najczęściej notowanym wykroczeniem było poruszanie się na hulajnodze przez więcej niż jedną osobę. Hulajnoga jest pojazdem jednoosobowym, a przewożenie pasażera zwiększa ryzyko wypadku. Kolejnym naruszeniem była jazda jezdnią, gdy obok była dostępna droga dla rowerów oraz przejazd przez przejścia dla pieszych, co jest zabronione.
Szczególną uwagę podczas działań funkcjonariusze zwracali na młodych użytkowników hulajnóg.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rosjanie uderzyli w polską fabrykę w Ukrainie. Atak w Winnicy
Niebezpieczna jazda na hulajnodze. Policjanci przeprowadzili kontrole
- Funkcjonariusze nałożyli 10 mandatów karnych. Ze wszystkimi osobami przeprowadzili rozmowy, przypominając przepisy ruchu drogowego - podkreśliła podkom. Gąsowska.
Dwóch kierujących było pod wpływem alkoholu, za co zostali ukarani mandatami po 2,5 tys. zł. Policjanci zapowiadają kontynuację kontroli.
Jasne przepisy ws. hulajnóg w Polsce
Dopuszczalna prędkość, z jaką można poruszać się na hulajnodze elektrycznej, to 20 km/h. Osoby między 10. a 18. rokiem życia muszą mieć uprawnienia do kierowania hulajnogą elektryczną - kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 bądź T. Dzieci do 10. roku życia nie mogą jeździć hulajnogą po drodze, wyjątek występuje w strefie zamieszkania, gdy dziecko jest pod opieką osoby dorosłej.
Hulajnogi powinny korzystać z dróg dla rowerów, a w razie ich braku można skorzystać z jezdni, ale tylko wtedy, gdy ruch na niej odbywa się z dopuszczalną prędkością do 30 km/h. W przeciwnym razie można jeździć po chodniku, ustępując pierwszeństwa pieszym, a także dostosowując swoją prędkość do ich prędkości.
Czytaj też: