Nieetyczne reklamy mówią ''zjedz mnie''

Empatia: nie reklamować mięsa, wykorzystując wizerunek "uśmiechniętych" zwierząt.

30.06.2005 08:37

Stowarzyszenie Empatia sprzeciwia się umieszczaniu wizerunku "uśmiechniętych" zwierząt rzeźnych na opakowaniach z mięsem. Na środowej konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Empatii zapowiedzieli, że będą kwestionować znaki towarowe wykorzystujące takie wizerunki.

"W naszej kulturze ludzie jedzą mięso, jego widok jest czymś normalnym, ale należy nazywać rzeczy po imieniu" - uważa prezes stowarzyszenia Dariusz Gzyra.

Empatia chce skorzystać z przysługującego każdemu prawa do oprotestowania znaku towarowego przed jego zarejestrowaniem i w ciągu sześciu miesięcy po dokonaniu rejestracji w Urzędzie Patentowym. Bodźcem do działań była reklama szynki z hipermarketu, obok której świnka-maskotka wyrażała radość "z reinkarnacji".

"W sprawach reklam nie możemy wiele zrobić, najwyżej wystąpić do Rady Etyki Reklamy. Będziemy raczej zgłaszać zastrzeżenia wobec rejestracji znaków towarowych" - powiedziała Aleksandra Dembska. "Wierzymy w logikę i zdrowy rozsądek. Takie wizerunki to ośmieszanie zabitych zwierząt; oddziałują na dzieci, które mogą się w przyszłości stać niewrażliwe" - dodała.

Zdaniem Gzyry, "znaki towarowe ukazujące szczęśliwe, uśmiechnięte, gestem i mimiką wyrażające radość zwierzęta są nie tylko niestosowne i kłamliwe. Takie oznaczenia są sprzeczne także z ustawą o ochronie zwierząt i prawem własności przemysłowej, zgodnie z którą nie powinno się udzielać praw ochronnych na oznaczenia niezgodne z dobrymi obyczajami".

Empatia wystosowała już do Urzędu Patentowego pismo, w którym apeluje o niedopuszczanie do rejestracji takich znaków.

W raporcie na temat nieetycznej promocji mięsa Stowarzyszenie zebrało przykłady reklam, stron internetowych zakładów mięsnych i znaków towarowych. Raport zawiera też opinie, że zwierzęta odczuwają cierpienia, mają psychikę i własne potrzeby, a taki sposób przedstawiania zwierząt rzeźnych uwalnia od refleksji nad cierpieniem zwierząt. Autorami opinii są ekspert praw konsumenta prof. Ewa Łętowska, prof. Antonika Ostrowska z Instytutu Filozofii i Socjologii PAP, specjalistka etyki dr Magdalena Środa i kierownik Zakładu Zoologii Kręgowców Uniwersytetu Wrocławskiego prof. Andrzej Elżanowski.

Empatia to ogólnopolskie stowarzyszenie działające na rzecz wszystkich zwierząt, w tym hodowlanych, domowych, wykorzystywanych w laboratoriach i dzikich.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)