Nauczyciele zagubieni w integracji europejskiej
Nauczyciele gimnazjalni często czują się zagubieni, dlatego trudno im kształtować pozytywne postawy młodzieży wobec integracji europejskiej - uznali uczestnicy seminarium, zorganizowanego w Warszawie przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej (UKIE).
Podczas seminarium przedstawiono badania pt. "Rola nauczycieli w kreowaniu postaw młodzieży wobec integracji europejskiej". Zostały one wykonane przez ośrodek badania opinii publicznej IPSOS na zlecenie UKIE.
Badania, które się w tej chwili w kraju przeprowadza, pokazują narastającą niechęć młodych ludzi do Unii Europejskiej - powiedziała socjolog dr Elżbieta Skotnicka-Illasiewicz. Jej zdaniem, aby odpowiedzieć na pytanie, jak nauczyciele mają zmieniać takie postawy młodzieży, trzeba się najpierw dowiedzieć, jakie są postawy samych nauczycieli.
Z badań wynika, że ponad 40% nauczycieli jest niepewna, jak wpłynie członkostwo Polski w UE na środowisko nauczycielskie i krajową oświatę. Ponad 70% nauczycieli jest też niezadowolonych z funkcjonowania demokracji w Polsce - zwrócił uwagę podczas seminarium Grzegorz Sygnowski z IPSOS.
Wyniki badań IPSOS wskazuję również na to, że wprawdzie w 70% gimnazjów działają Szkolne Kluby Europejskie, ale tylko 3% nauczycieli bierze udział w przygotowaniu wniosków i realizacji unijnych programów dla młodzieży.
Zdaniem części uczestniczących w spotkaniu dziennikarzy i socjologów, po 1989 roku nauczyciele czują się coraz bardziej zagubieni i swoje negatywne nastawienie przekazują uczniom. Jak powiedziała Skotnicka-Illasiewicz, niezdolność nauczycieli do kreowania postaw pozytywnych wśród młodzieży wynika właśnie z ich poczucia frustracji.
Poziom frustracji nauczycieli jest dla mnie szokujący - dodała dr Marta Zahorska z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Uczestnikom czwartkowego spotkania nie udało się jednak znaleźć odpowiedzi na pytanie, jak można pomóc nauczycielom w tej sprawie.