Najsłynniejsza "warszawianka" walczy z zabójcą kobiet
W czwartek o godz. 17.00 Warszawska Syrenka zabłyśnie na różowo na znak solidarności Polski z ogólnoświatową Kampanią na Rzecz Walki z Rakiem Piersi. Różowe światło ma symbolizować nadzieję i wsparcie dla milionów kobiet chorych na ten nowotwór.
21.10.2009 | aktual.: 21.10.2009 17:39
Warszawska Syrenka na Starym Mieście dołączy w ten sposób do listy ponad 200 obiektów świata, które w ramach tzw. Globalnej Inicjatywy Iluminacji są oświetlane na różowo. W ciągu 10 lat na liście tej znalazły się Brama Brandenburska w Berlinie, Concert Hall w Amsterdamie, Empire State Building w Nowym Jorku, Krzywa Wieża w Pizie, Międzynarodowy Port Lotniczy w Los Angeles, Wodospad Niagara w Kanadzie czy Opera w Sydney.
Inicjatywa oświetlania znanych budynków jest elementem Kampanii na Rzecz Walki z Rakiem Piersi, której hasło brzmi: "Różowy Świat. Świat Bez Raka Piersi. Przypnij Różową Kokardkę! Zmień Świat na Lepsze!". W 2009 r. przyłączyło się do niej ponad 70 krajów świata.
W 1992 r. symbolem kampanii została różowa wstążeczka, którą wprowadziły Alexandra Penney, ówczesna redaktor naczelna kobiecego magazynu "Self" oraz Evelyn Lauder, pełniąca wówczas funkcję wiceprezydenta koncernu kosmetycznego Ester Lauder.
Honorowy Patronat nad polską edycją kampanii objęła Prezydent m. st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Zabójca kobiet
Rak piersi jest najczęstszym kobiecym nowotworem. Co roku, na świecie rozpoznaje się ponad milion nowych przypadków tego raka, a około 400 tys. chorych umiera z jego powodu. W Polsce, na raka piersi umiera codziennie 13 kobiet. Tymczasem lekarze podkreślają, że nie musi tak być - rak ten jest w ok. 98 proc. wyleczalny jeśli wykryje się go wcześnie. Dlatego zachęcają kobiety do regularnych badań i kontrolowania piersi.
Problematyka raka piersi jest szczególnie często poruszana w październiku - Miesiącu Świadomości Raka Piersi, ale ważne jest by kobiety dbały o swoje zdrowie cały rok, apelują specjaliści.