Najdłuższy morski most ma 36 kilometrów
36-kilometerowej długości most nad Zatoką Hangzhou, który zdaniem jego konstruktorów jest najdłuższym morskim mostem, formalnie połączył Szanghaj z przemysłowo-portowym miastem Ningbo w najbardziej prężnym gospodarczo regionie Chin.
26.06.2007 | aktual.: 26.06.2007 18:28
Most nad zatoką Morza Południowochińskiego, na południe od delty Jangcy, składa się z wiaduktów i podwieszanych przęseł, które pozwolą na ruch statków w zatoce. Długość nowego mostu pozwoliłaby połączyć Wielką Brytanię z Francją nad kanałem La Manche.
Konstrukcję zaplanowano tak, by wytrzymała uderzenia tajfunów, które spadają na wybrzeże morskie w rejonie Szanghaju, i warunki związane z tzw. pływającym gruntem. To jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych budów podjętych przez Chiny.
Kosztujący 11,8 mld juanów (1,14 mld euro) most zostanie oddany do użytku dopiero za rok, po ukończeniu sześciopasmowej płatnej drogi, która pozwoli na jazdę z prędkością 100 km na godzinę.
Budowę mostu nad Zatoką Hangzhou rozpoczęto w 2003 roku. Udział w finansowaniu przedsięwzięcia mają również firmy prywatne, które po raz pierwszy w Chinach uczestniczą w tak dużym projekcie infrastrukturalnym.
W wtorek uroczyście zespawano ostatni odcinek mostu, w obecności kilkuset pracowników licznych firm uczestniczących w budowie mostu i tysiąca gości.
Na północ od Szanghaju budowniczy w tym miesiącu połączyli również ostanie ogniwo mostu nad Jangcy, który ma długość 32,4 km i według wykonawców jest najdłuższą podwieszaną strukturą tego rodzaju na świecie.
Dotąd za najdłuższy most morski uchodził most Donghai łączący Szanghaj z portem Yangshan, długości 32,5 km. Usuwają one w cień jeden z najdłuższych mostów świata, długości 25 km, łączący Bahrajn z Arabią Saudyjską.