Najbardziej niebezpieczne lotniska na świecie
Na tych lotniskach strach lądować
Gdy tam lądujesz, żołądek podchodzi do gardła - zdjęcia
Są takie lotniska na świecie, do których dostęp jest wyjątkowo utrudniony. Piloci muszą wykonać wiele manewrów i wyjątkowo się skupić, aby bezpiecznie na nich wylądować. Zwykle bardziej niebezpieczne jest samo lądowanie. Pokażemy Wam, że start z niektórych pasów może się skończyć nie tylko podejściem żołądka do gardła... Zobacz zdjęcia najbardziej niebezpiecznych lotnisk na świecie.
Na zdjęciu: samolot podchodzi do lądowanie w Hogkongu w Chinach. Aby wylądować na lotnisku Kai-Tak pilot musi precyzyjnie zmieścić się pomiędzy ciasną zabudową bloków. Ich mieszkańcy z pewnością mają na co narzekać. Za każdym razem, kiedy słyszą nadlatujący samolot, zastanawiają się, czy przez przypadek maszyna nie wyląduje w ich mieszkaniu.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Lotnisko Princess Juliana na wyspie Saint Martin na Karaibach
Jest to jedno z najbardziej wyjątkowych lotnisk na świecie. Bowiem pas startowy leży wzdłuż wyspy, od wody z obu stron dzieli go zaledwie plaża. Jest bardzo krótki, wręcz prowizoryczny, ma zaledwie 2,180 metrów. Mimo to lotnisko Princess Juliana jest drugim, najbardziej zajętym lotniskiem na wschodnim Morzu Karaibskim. Lądowanie na nim jest dość spektakularne: samoloty muszą podchodzić do niego bardzo nisko, na wysokości 10-20 m, czyli tuż nad plażą Maho.
Na zdjęciu widać zachodnią część pasa od strony Atlantyku. Osłupieni z wrażenia plażowicze obserwują i fotografują lądujące maszyny. Dla fanów lotnictwa musi to być niesamowite przeżycie, gdyż samoloty podchodzą do lądowania na wysokości 10-20m. Czasami wydaje się, że wypuszczone z podwozia koła, są na wyciągnięcie ręki.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Lotnisko Kansai obok Osaki w Japonii
Na lądzie nie było wystarczająco miejsca, dlatego lotnisko zostało wybudowane na... morzu. A dokładnie na dwóch wysepkach i usypanej olbrzymiej platformie. Jest największym na świecie lotniskiem wzniesionym na sztucznej wyspie. Zajmuje powierzchnię 511 ha. Dlaczego będąc na otwartej przestrzeni stwarza niebezpieczeństwo podczas lądowania? Otóż parametry to nie wszystko, czym posługuje się pilot. Musi on także mieć dobra widoczność. Bardzo niskie podejście do lądowania dodatkowo utrudnia jego długość tuż nad samą wodą, która utrudnia określenie wysokości.
Lotnisko znajduje się pięć km od brzegów Osaki. Z lądem łączy je most od długości prawie czterech kilometrów.
Platforma nieustannie narażona jest na osiadanie gruntu. Dlatego konstrukcja nieustannie jest monitorowana przez komputery, które w razie potrzeby korygują nieznacznie wysokość 900 podpór sztucznego lotniska. Dodatkowo zagrażają mu tajfuny i trzęsienia ziemi.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Lotnisko Congonhas w Brazylii
Lotnisko Congonhas leży zaledwie osiem kilometrów od centrum Sao Paulo. Ma dość krótkie dwa pasy startowe: 1940 m i 1435 m. Niestety nie można ich przedłużyć ze względu na gęstą zabudowę mieszkalną, w której znajdują się także wieżowce. Oprócz tego uciążliwe są także warunki atmosferyczne. Nad Sao Paulo często padają ulewne deszcze.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Lotnisko Congonhas w Brazylii
Ulewne deszcze oraz krótkie pasy startowe są przyczyną częstych wypadków. Z tego powodu w 2008 roku rozbił się podczas lądowania Airbus A320 W katastrofie zginęło 200 osób.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Lotnisku Tenzinga-Hillary'ego w Lukli w Nepalu
Lądowanie w Lukli to nie lada wyzwanie. Lotnisko leży we wschodnim Nepalu na wysokości 2860 m n.p.m. Pas startowy położony jest między urwiskiem, a skałą. Ma zaledwie 527 m długości i 20 m szerokości, a stok ma dwunastoprocentowe nachylenie.
Lotnisko jest dość popularne wśród ekip zdążających na Mount Everest. Wśród himalaistów krąży podobno przekonanie, że jeśli uda im się bezpiecznie wylądować w Lukli, to zdobycie szczytu jest już formalnością.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
La Aurora w Gwatemalii
Lotnisko La Aurora znajduje się w mieście Gwatemala w Ameryce Środkowej i jest największym portem w państwie Gwatemala. Trudności podczas lądowania wynikają z położenia lotniska 6 km od centrum miasta. Tuż za terenem lotniska rozciąga się osiedle mieszkalne.
Na zdjęciu: samolot rozbił się podczas startu i zatrzymał na jednej z rezydencji. Przyczyną wypadku była śliska nawierzchnia pasa startowego.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Lotnisko na Gibraltarze
Port lotniczy leży 0,5 km od centrum Gibraltaru. Tu także było za mało miejsca na pas startowy, dlatego główny pas startowy przecina Winston Churchill Avenue - jedną z najbardziej ruchliwych ulic. Aby nie dopuścić do kolizji, zamykane są specjalne bariery.
Nie tylko Gibraltar zmaga się z za krótkim pasem startowym. Ten sam problem był także na portugalskiej Maderze. Jednak tam uporano się z nim dobudowując kilkaset metrów pasa, który wspiera się na masywnych podporach tuż nad brzegiem oceanu.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Lotnisko w Kabulu
Lotnisko w Kabulu w Afganistanie jest wyjątkowo niebezpieczne. Pas startowy otoczony jest przez wzniesienia, wśród których pochowani są terroryści, a ci często ostrzeliwują lądujące maszyny. Warto dodać, że lotnisko zostało odbudowane w 2002 r. po tym, jak zbombardowały go samoloty B-52.
Na zdjęciu widać zniszczony rosyjski samolot oraz Boeing 727 podchodzący do lądowania.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Port lotniczy Gustaw III
Lotnisko leży na francuskiej wyspie Saint-Barthelemy (Karaiby) i obsługuje niewielkie rejsy pasażerskie. Pas jest łagodnie nachylony i kończy się bezpośrednio na plaży.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Lotnisko Paro w Bhutanie
Kolejnym himalajskim i niebezpiecznym lotniskiem jest Paro. Leży na wysokości 2235 m n.p.m. w dolinie rzeki Paro otoczonej przez szczyty nawet o wysokości 5500 m. Piloci, którzy decydują się tu lądować i startować muszą być niezwykle wykwalifikowani.
Szukając wrażeń w wysokich górach można także wybrać się na lotnisko we francuskim Courchevel. Pas startowy leży na wysokości od 1941 m n.p.m. do 2006 m n.p.m. Jest bardzo krótki - ma zaledwie 535 m. Nachylenie sięga 18,5 % stopni.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Ice runway na Antarktydzie
Niebieski pas lodu na Antarktydzie jest jednym z najtrudniejszych do lądowania. Wykorzystano w nim powierzchnię lodu do lądowania samolotów. Pierwszy Airbus wylądował tu dopiero w 2008 roku. Największym problemem podczas lądowania na lodzie jest niski współczynnik tarcia lodu. Oznacza to, że samoloty potrzebują o wiele dłuższej drogi hamowania i startu niż na lotniskach w cieplejszych strefach klimatycznych. Takie drogi mogą mieć nawet kilka kilometrów długości.
Wcześniej nie było mowy, aby lądowały tu maszyny z kołami w podwoziu, tylko mniejsze, wyposażone w narty. Ale to z kolei oznaczało przewóz znacznie mniejszego transportu dla stacji McMurdo odległej o 65 km od wybudowanego pasa.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Ice runway na Antarktydzie
Specjalne maszyny przygotowują niemal czterokilometrowy pas do lądowania na Antarktydzie. Wielu pilotów uważa, że lodowy pas jest jednym z najtrudniejszych lotnisk do lądowania na świecie.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Port lotniczy w Innsbrucku (Austria)
W Innsbrucku znajduje się największy port lotniczy w Tyrolu i zachodniej Austrii. Leży zaledwie 4 km od centrum miasta. Położone w kotlinie górskiej lotnisko sprawia wiele problemów pilotom, bo znajduje się 547 m n.p.m, podczas gdy miasto od południa otoczone jest przełęczą znajdującą się 1370 metrów n.p.m.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Port lotniczy Gustaw III
Podobnie, jak Gustaw III położone jest lotnisko Juancho E. Yrausquin. Leży ono na wyspie Saba w Antylach Holenderskich. Pas startowy ma zaledwie 400 m długości i wymaga olbrzymich umiejętności pilota. Położone jest między skałą a klifem.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!
Port lotniczy Gustaw III
Może i na lotnisku Gustaw III lądowanie nie należy do najłatwiejszych, ale przynajmniej jest lądowisko. Okazuje się, że na szkockiej wyspie Barra nie ma pasa. Samoloty lądują tam na plaży i tylko wtedy, gdy jest odpływ.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego wydarzenia?
Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy! Czekamy na Twoje zgłoszenie!