PolskaNa wrocławskie ulice wyjechały nowe, niskopodłogowe autobusy

Na wrocławskie ulice wyjechały nowe, niskopodłogowe autobusy

W piątek na ulice Wrocławia wyjechały pierwsze autobusy marki Solaris. Do końca listopada 2014 r. do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji trafi 57 nowych pojazdów.

Na wrocławskie ulice wyjechały nowe, niskopodłogowe autobusy
Źródło zdjęć: © WP.PL | Michał Dzierżak

Dziewięć fabrycznie nowych autobusów marki Solaris zasiliło wrocławskie MPK. W czwartek wszyscy chętni mogli popołudniu na placu Solnym obejrzeć jeden z nowych pojazdów - Solaris Urbino 12. W piątek osiem z nich pojawiło się już na trasach i obsługują obecnie linie 115, 129 i K. Jeden pojazd pozostał do szkolenia kierowców.

Do końca listopada bieżącego roku wrocławską komunikację zbiorową zasili 57 nowych, niskopodłogowych autobusów. To wynik umowy, jaką pod koniec marca podpisało miasto z konsorcjum złożonym z firmą Solaris Bus&Coach oraz banku Millenium Leasing. Wrocław będzie dzierżawił pojazdy przez najbliższe 10 lat. Całkowity koszt dzierżawy to 77,5 mln zł.

Na ulicach Wrocławia pojawi się 45 pojazdów Solaris Urbino 12 oraz 12 przegubowych Solaris Urbino 18. Autobusy są fabrycznie nowe, i jak zapewnia wrocławskie MPK, ekologiczne i komfortowe.

Nowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzacje oraz system udogodnień dla osób niepełnosprawnych - m.in. rampę dla poruszających się na wózku oraz opisane alfabetem Braille’a przyciski. Dodatkowo w autobusach znajdować się będą ekrany LCD oraz monitoring. Zdaniem MPK, nowe autobusy mają wiele udogodnień również dla kierowców.

Solaris Bus&Coach to polska firma specjalizująca się w produkcji pojazdów komunikacji zbiorowej. Autobusy Solarisa jeżdżą po ulicach niemal wszystkich dużych miast w Polsce. Obecnie 60 proc. produkcji przeznaczone jest na eksport. Z pojazdów polskiej firmy korzysta 26 państw na świecie.

Solarisy zastąpią wysłużone Jelcze oraz Ikarusy. Do końca roku 2014, przewoźnik planuje wycofać z ruchu 55 najstarszych w taborze autobusów. Jak zapowiada MPK, to dopiero początek modernizacji taboru. W założeniach jest wymiana wszystkich pojazdów na niskopodłogowe do końca 2015 r. Po roku 2014 powinno pozostać w użytku już tylko 20 wysokopodłogowych autobusów.

W planach przedsiębiorstwa jest również ogłoszenie przetargu na obsługę niektórych linii przez podwykonawcę. MPK podkreśla, że będzie musiał on spełnić wysokie wymagania, zwłaszcza odnośnie taboru - powinien zapewnić 69 autobusów wyprodukowanych nie wcześniej niż w roku 2014. Wedle założeń przetargu, podwykonawca będzie obsługiwać łącznie 13 linii autobusowych we Wrocławiu.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)