Trwa ładowanie...
08-05-2013 15:35

Na maturze: równania i nierówności, funkcje i figury geometryczne

Maturzyści, którzy pisali egzamin z matematyki na poziomie podstawowym, musieli wykazać się umiejętnością rozwiązywania równań i nierówności, znajomością własności funkcji oraz figur geometrycznych.

Na maturze: równania i nierówności, funkcje i figury geometryczneŹródło: PAP, fot: Darek Delmanowicz
d2ssyhk
d2ssyhk

Arkusz rozwiązywany przez maturzystów - który opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna - 34 zadania, w tym 25 zadań zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera jedną z czterech możliwych odpowiedzi oraz dziewięć zadań otwartych, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.

Podczas rozwiązywania zadań maturzyści mogli korzystać z zestawu wzorów matematycznych oraz z kalkulatora prostego.

Część zadań dotyczyła rozwiązywania równań i nierówności oraz układów równań. Maturzyści mieli rozwiązać np. równanie wielomianowe oraz nierówność kwadratową. Należało wykazać się umiejętnością obliczania odległości między punktami w układzie współrzędnych oraz znajomością własności figur geometrycznych, np. obliczyć obwód rombu mając dane dwa punkty A=(-1,2) oraz B=(5,-2), które są sąsiednimi wierzchołkami tego rombu. W innym zadaniu należało obliczyć odległość między środkami dwóch okręgów, mając dane ich równania.

Część zadań dotyczyła funkcji, m.in. własności funkcji liniowej, kwadratowej, odczytywania własności funkcji z wykresu oraz znajomości przekształceń wykresów funkcji. W jednym z zadań trzeba było wskazać współrzędne wierzchołka paraboli o równaniu y=-3(x-2)2+4, w innym należało określić znaki współczynników a oraz b na podstawie wykresu funkcji liniowej y=ax+b.

d2ssyhk

Tegoroczny egzamin wymagał od maturzystów znajomości takich pojęć jak wartość bezwzględna, logarytm, średnia arytmetyczna, mediana, ciąg arytmetyczny, geometryczny oraz umiejętności dowodzenia. Jedno z zadań brzmiało: udowodnij, że dla dowolnych liczb rzeczywistych x y z takich, że x+y+z=0, prawdziwa jest nierówność xy+yz+zx<=0.

Maturzyści mieli też rozwiązać zadania dotyczące brył, np. obliczyć objętość ostrosłupa czy wyznaczyć w graniastosłupie długość krawędzi podstawy. Na egzaminie było również zadanie tekstowe dotyczące prędkości pociągów, w którym należało zapisać równania opisujące zależności pomiędzy czasami, w których pociągi pokonały daną odległość oraz ich prędkościami.

Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym trwał 170 minut. Maturzyści za rozwiązanie wszystkich zadań mogli maksymalnie otrzymać 50 punktów: za każde zadanie, w zależności od jego stopnia trudności, od 1 do 5 punktów; najwyżej punktowane były zadania otwarte.

Maturzyści po zakończeniu egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym, w większości ocenili go, jako łatwy, a nawet bardzo łatwy. Pierwsi maturzyści z Liceum Ogólnokształcącego im. Mickiewicza w Katowicach opuścili salę egzaminacyjną już po godzinie. Podobnie było w I Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku. Abiturienci z klas humanistycznych oceniali poziom trudności, jako "średni".

d2ssyhk

- Nie było, nad czym siedzieć, ani nad czym myśleć. Nie było się, czym wykazać. Zadania były proste, to była naprawdę podstawa. Liczę na minimum 90 proc. punktów - powiedział Przemysław z katowickiego PLO. - Byłem zaskoczony, matura była łatwiejsza niż w poprzednich latach. Zadania zamknięte były bardzo proste, to były trywialne rzeczy jak Np. układ równań; zadania otwarte też nie sprawiały żadnego kłopotu - zgodnie jego koledzy ze szkoły Robert i Szymon.

- Matura z matematyki nie była trudna. Spodziewałem się tego typu zadań, analizując arkusze z poprzednich lat. Nic szczególnie mnie nie zaskoczyło - powiedział Marcin z Zespołu Szkół Komunikacji. - Pytania były podobne jak na arkuszach z poprzednich lat i jeśli ktoś je przerobił, to wydaje mi się, że nie powinien mieć problemów - dodała Kamila z tej samej szkoły.

Jeśli maturzyści mówili, że mieli jakiś problem z zadaniami, to wskazywali na zadanie, w którym trzeba było przeprowadzić dowód z trzema niewiadomymi. - Musiałem się nad tym chwilę zastanowić - powiedział Mateusz z gdańskiego PLO. - Dla mnie, choć wydaje mi się, że jestem z matematyki bardzo dobra, nie od przejścia było jedno z zdań na dowodzenie - powiedziała Ewelina z IX LO we Wrocławiu.

d2ssyhk

Abiturienci wskazywali też inne zadania. - Jedyną trudność sprawiło mi zadanie z geometrii - powiedział Rafał z III Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie. - Zadania zamknięte były łatwiejsze niż otwarte. Szczególnie proste okazało się odczytywanie wykresów. Zadania, za które można było otrzymać najwięcej punktów, sprawiły mi problem. Wiem, że większość z nich źle rozwiązałam, ale jestem pewna, że zdam egzamin - przyznała Paulina z VII Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Reja w Krakowie.

d2ssyhk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ssyhk
Więcej tematów