Muzyka: wyjątkowo polski maj
Akcję "MAJ POLSKIEJ PIOSENKI" po raz drugi przeprowadzi Program 1 Polskiego Radia S.A. Od 1 do 31 maja 2003 r. na antenie radiowej „Jedynki” będzie nadawana wyłącznie polska muzyka.
Majówka z polską piosenką
"MAJ POLSKIEJ PIOSENKI" to akcja, która ma zwrócić uwagę na wysoką wartość polskiej twórczości rozrywkowej, zdominowanej kulturą anglosaską w mediach elektronicznych. Obecność polskich piosenek na antenach radiowych nie przekracza obecnie 15% (w Programie 1 Polskiego Radia S.A. wynosi ponad 50%). Przy zachowanym ramowym układzie audycji będzie prezentowane całe spektrum gatunków i stylów: piosenka, muzyka instrumentalna, jazz, muzyka klasyczna.
„Na taki układ dźwiękowy mają wpływ wielkie wytwórnie płytowe, które de facto kształtują jego muzyczny wizerunek. Tendencja marginalizacji redaktorów muzycznych w rozgłośniach radiowych, przyjmowanie gotowych pakietów muzycznych dostarczanych poszczególnym stacjom przez wielkie wytwórnie płytowe, doprowadziło do ujednolicenia brzmienia i tym samym wyrugowała ogromną część twórczości muzycznej. Dotyczy to w dużym stopniu polskiej muzyki rozrywkowej, która do niedawna z pozycji centralnej przesunęła się na margines brzmienia muzycznego stacji radiowych” – tłumaczy Paweł Sztompke, szef Redakcji Muzycznej Programu 1 Polskiego Radia S.A.
I "MAJ POLSKIEJ PIOSENKI"
Pierwsza akcja "MAJ POLSKIEJ PIOSENKI" została przeprowadzona w maju ubiegłego roku. Było to wydarzenie bezprecedensowe w polskiej radiofonii. Na podjęcie akcji przez Programu 1 PR S.A. miały wpływ cotygodniowe badania z Polish Airplay Chart (kompilowanej na podstawie elektronicznego monitoringu 4 stacji radiowych o największym udziale w rynku oraz danych przesyłanych przez prawie 100 stacji regionalnych i lokalnych). Wynikało z nich, że w przypadku muzyki rozrywkowej, wśród piosenek lansowanych na antenach radiowych, 8 na 10 to utwory zagraniczne. Ta nierównowaga, wręcz dyskryminacja polskich piosenek ma wiele przyczyn: historycznych, ekonomicznych i kulturowych.
Redakcja Muzyczna Programu 1 PR S.A. chciała zwrócić uwagę na skalę tego zjawiska. „Przystępując do akcji liczyliśmy się nawet z utratą słuchalności, zmniejszeniem wpływów reklamowych. Wielu dziennikarzy muzycznych z którymi konsultowaliśmy się, ostrzegało nas, że ryzyko jest zbyt duże, a antena straci na atrakcyjności i dynamice. A jednak zaryzykowaliśmy mając przekonanie, że nasz Program musi bronić polskiej twórczości”– mówił Paweł Sztompke.