MTV puści muzykę w Windowsie
Ze stoickim wyrazem twarzy Bill Gates powitał na scenie Justina Timberlake'a, gwiazdę muzyki pop, podczas Consumer Electronics Show w Las Vegas.
12.01.2006 03:10
Piosenkarz był tam, by wraz z szefem MTV Networks opowiedzieć o nowym serwisie Urge, który wkrótce uruchomi MTV. W przeciwieństwie do konkurencyjnych sklepów, Urge budowany jest z myślą o najnowszej wersji Windows Media Player firmy Microsoft.
"Gdy wypuszczę mój nowy album w tym roku... Urge i ja będziemy tworzyć zupełnie nowe rzeczy" - powiedział Timberlake, żartując, że rzecznik prasowy Microsoftu mógłby zaśpiewać z nim w duecie. "Urge oferuje nową drogę komunikacji między artystami takimi jak ja i setkami opinii fanów"
Windows Media Player 11, który ma się ukazać w marcu, ma mieć nie tylko wbudowany serwis Urge, ale także zmienić zupełnie sposób, w jaki odtwarzacz multimedialny Microsoftu przegląda i wyświetla muzykę. Zamiast długiej listy albumów i nazw wykonawców ciągnącej się po lewej stronie okna programu, większe okno pokazywać będzie "stosy" np. starych okładek płyt przykrytych nowymi, by ukazać ile materiałów jest dostępnych.
Dla serwisów takich jak Urge odtwarzacz będzie także ściągał tzw. metadane (tytuł piosenki, nazwę albumu itp) całego katalogu, który zawierać będzie blisko 2 miliony piosenek i umieszczać je będzie bezpośrednio na komputerze użytkownika. To sprawić ma, że przeglądanie ogromnej bazy będzie tak szybkie, jak dostęp do plików na naszym komputerze.
Decyzja Microsoftu o umieszczeniu serwisu MTV jako partnera nowego Windows Media Playera wywołała irytację przemysłu muzyki cyfrowej. Inni dystrybutorzy chcieliby także mieć możliwość oferowania swoich usług obok Urge.Firma przeszła długą drogę negocjacji z biznesem muzycznym, oferując specjalne wtyczki wewnątrz programu dla kilku swoich partnerów.
Sytuacja jest o wiele bardziej delikatna z uwagi na ugodę antymonopolową z RealNetworks, w której Microsoft zgodził się dać serwisowi Rhapsody miejsce do promocji co namiej tak widoczne jak innym serwisom muzycznym.
Ale Dan Sheeran z RealNetworks nie obawia się wiodącej roli MTV w nowym programie Microsoftu. Jego zdaniem sytuacja ta nie złamie postanowień ugody, ponieważ serwis Rhapsody jest wciąż promowany w sieci MSN a jego linki wbudowane będą wbudowane w Messengera firmy Microsoft.
Mimo twardej konkurencji ze strony iTunes firmy Apple, który zdominował rynek legalnej muzyki w internecie, program Microsoftu ma zamiar zachować dominującą rolę na rynku odtwarzaczy muzyki w komputerach domowych. Według badań NPD Group, Media Player stanowi aktualnie 45 proc. odtwarzaczy muzyczny, podczas gdy iTunes zdobył 17 proc.
Umieszczenie serwisu muzycznego w programie nie jest jednak już taki oczywistym posunięciem jak dawniej.
Przedstawiciele firmy Napster, serwisu, który oferował Microsoftowi układ partnerski w dwóch poprzednich generacjach Windows Media Player, twierdzą, że wcale nie spowodowało to wielkiego sukcesu ich przedsięwzięcia.