MSZ: usunąć reklamę imprezy techno
Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest
oburzone reklamą imprezy techno, umieszczoną na holenderskiej
stronie internetowej, zawierającą zdjęcia z obozu Auschwitz-Birkenau. MSZ oczekuje od holenderskich władz usunięcia tej
reklamy oraz wskazania i ukarania jej autora - poinformował w
Tomasz Szeratics z Departamentu Systemu Informacji
MSZ.
11.08.2005 | aktual.: 11.08.2005 13:58
Podkreślił, że resort zajął się sprawą kontrowersyjnej reklamy dwa tygodnie temu. Natychmiast powiadomiliśmy ambasadę RP w Hadze, zlecając jej odpowiednie działania interwencyjne - poinformował Szeratics.
Jak powiedział, ambasada zawiadomiła o sprawie holenderski MSZ, Niderlandzki Komitet Oświęcimski, Fundację Anny Frank oraz Centrum Dokumentacji i Informacji o Izraelu (trzy ostatnie instytucje zajmują się statutowo walką z antysemityzmem i rasizmem).
Szeratics poinformował, że w pismach do wymienionych instytucji MSZ "wyraziło swoje oburzenie i zaniepokojenie, że tego typu treści pojawiają się na stronach internetowych na serwerach holenderskich".
Oczekujemy zdecydowanej reakcji instytucji, które mają zdolność efektywnego działania w tej sprawie, czyli władz holenderskich - oświadczył.
Reakcja ta, jak wyjaśnił, polegać powinna na "usunięciu tej reklamy, ustaleniu sprawcy i ukaraniu go". Nie ma wątpliwości, że w Holandii - tak jak w Polsce - taka publikacja oznacza złamanie prawa - powiedział.
Dodał, że na razie nie ma odpowiedzi tych organizacji, ale z informacji MSZ wynika, że w Holandii podjęte zostały określone działania - sprawą zajmuje się holenderskie ministerstwo sprawiedliwości i prokuratura.
Reklamę nadal oglądać można na holenderskiej stronie internetowej.
W reklamie nazwa imprezy "Housewitz" pojawia się na tle zdjęcia bramy wejściowej do niemieckiego obozu koncentracyjnego Dachau z wkomponowanym napisem "Tanzen Macht Frei" (Taniec czyni wolnym), co jest aluzją do nazwy obozu Auschwitz oraz widniejącego na bramie tego obozu hasła "Arbeit Macht Frei" (Praca czyni wolnym).
Głos lektora informujący o imprezie ilustrują zdjęcia: darmowe taksówki, które będą do dyspozycji uczestników, obrazuje zdjęcie ciał pomordowanych złożonych na ciężarówce, darmowy ciepły prysznic - zdjęcie komory gazowej w KL Dachau, zapowiedź imprezy o erotycznym charakterze - stos ciał, informację o pociągach, które dowiozą uczestników - zdjęcie transportu na rampie w obozie. Słowa o obowiązujących strojach zilustrowano fotografią nagich, wychudzonych więźniów podpisaną: "ubrani jak kościsty Żyd". W reklamie użyto również głosu Adolfa Hitlera i zdjęć KL Auschwitz II - Birkenau.