Mniej reklam w TVP - proponuje KRRiT
W Telewizji Polskiej powinno być mniej
reklam niż w stacjach prywatnych; należy całkowicie zakazać emisji
reklam w niedziele i święta. Nie wolno też sztucznie dzielić
pozycji programowych w celu nadawania reklam.
13.03.2005 | aktual.: 13.03.2005 12:26
Takie propozycje znajdują się w opracowanym niedawno dokumencie "Cele strategii państwa w dziedzinie mediów elektronicznych". Przygotował go Departament Strategii i Analiz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Dokument zawiera propozycje zmian na rynku mediów; ma być podstawą prac zespołu ds. Strategii Rozwoju Radiofonii i Telewizji, któremu przewodniczy wiceminister kultury Agnieszka Odorowicz.
Obecnie media publiczne nie mogą przerywać programu reklamami, tak jak stacje komercyjne. W TVP ominięto ten zapis dzieląc programy na części, np. "Wiadomości" na główny program informacyjny, sport i pogodę. Między nimi pojawiają się reklamy i nie jest to złamaniem prawa.
W zamian za ograniczenie w nadawaniu reklam, Rada proponuje podnoszenie opłat abonamentowych, ułatwienia podatkowe dla nadawców publicznych, zwolnienie z opłat za zajmowanie częstotliwości, dotacje publiczne - m.in. na finansowanie Radia Parlament, Radia Polonia i TV Polonia.
Wśród propozycji jest również możliwość stworzenia specjalnego funduszu na dofinansowanie dodatkowych kosztów nadawców oraz rekompensata przez państwo przychodów abonamentowych od osób zwolnionych z płacenia abonamentu. Dokument zakłada przejrzystość finansów mediów publicznych.
Jak dowiedziała się PAP w TVP, 66% jej wpływów pochodzi z reklam i sponsoringu. Resztę stanowią wpływy z abonamentu. Inaczej jest w ogólnopolskich i regionalnych rozgłośniach Polskiego Radia, gdzie wpływy z emisji reklam stanowią tylko 20-25% dochodu. Ich podstawowym źródłem utrzymania jest abonament.
Według prezesów mediów publicznych przy wystarczających środkach z abonamentu można by ograniczyć czas nadawania reklam. Problemem jest jednak ściągalność abonamentu - obecnie nie płaci go ponad połowa osób indywidualnych i 98% instytucji. Oprócz tego ok. 20% gospodarstw domowych jest zwolnionych z opłat abonamentowych.
Wśród propozycji zmian zawarto też ograniczenie z 9 do 5 liczby osób w radach nadzorczych TVP i radia publicznego oraz ustanowienie ich jednoosobowego zarządu (obecnie zarząd TVP to cztery osoby plus jeden wiceprezes zawieszony w czynnościach). Prezesa mediów publicznych wspieraliby dyrektorzy generalni.