Mniej reklam w telewizji publicznej, za to wyższy abonament
W czeskiej telewizji publicznej będzie
mniej reklam, wzrosną za to opłaty abonamentowe - zadecydował w
środę parlament w Pradze. Miesięczny abonament telewizyjny wzrośnie z obecnych 75 do 100
koron (ok. 15 zł). Jednocześnie Telewizja Czeska (CzT) będzie
mogła przeznaczać na reklamę jedynie 0,8 proc. czasu antenowego, a
nie 1 proc., jak obecnie.
31.03.2004 12:30
Posłowie podnieśli też abonament radiowy z 37 do 45 koron miesięcznie. Za nowelizacją przepisów głosowało 91 ze 181 posłów obecnych na sali.
Z inicjatywą zmian wystąpili rządzący socjaldemokraci, ale ich propozycje zostały złagodzone. Pierwotny projekt zakładał całkowity zakaz reklam w telewizji publicznej, wprowadzany stopniowo przez sześć lat. Przeciwnicy tego pomysłu argumentowali, że oznaczałoby to doprowadzenie do monopolu na rynku reklamowym, który zdominowałaby z pewnością bijąca rekordy popularności prywatna telewizja Nova.
Nie przeszła też propozycja stopniowego podwyższania abonamentu do poziomu 150 koron. Posłowie zgodzili się tylko na wzrost opłat zgodny z inflacją.
Uchwalono jednak, że opłaty za telewizję będzie musiało uiszczać w zasadzie każde gospodarstwo domowe. Do tej pory płacił tylko ten, kto się zarejestrował. Nie było też żadnych sankcji wobec uchylających się od płacenia, a telewizja szacowała ich liczbę na 400 tys. Obliczała, że traci na tym rocznie 360 mln koron. Według nowych przepisów, za niepłacenie abonamentu będzie groziła kara w wysokości 15 tys. koron.
Autor projektu nowelizacji, minister kultury Pavel Dostal liczył, że wzrost abonamentu pokryje zmniejszenie wpływów z reklamy, sięgających obecnie około miliarda koron rocznie. Miał nadzieję, że rocznie CzT zyska dodatkowo ok. 700 mln koron, czyli mniej więcej tyle, ile w tym roku - według kierownictwa telewizji - brakuje w rocznym budżecie na nową produkcję.
W końcu zeszłego roku nowy dyrektor generalny CzT, Jirzi Janeczek, z uwagi na złą sytuację finansową, podjął decyzję o zasadniczym ograniczeniu produkcji audycji własnych. Z ekranów znikną niektóre nadawane od kilku lat teleturnieje, audycje muzyczne, programy dyskusyjne itp.
Posłowie nie ustalili, od kiedy wejdzie w życie wyższy abonament, nastąpi to prawdopodobnie na przełomie wiosny i lata. Ograniczenie reklam zostanie wprowadzone od 1 stycznia 2005 roku.
CzT ustępuje oglądalnością telewizji Nova, która gromadzi 43 proc. widzów, podczas gdy I program CzT ma oglądalność ok. 28 proc., a program II - średnio 17-18 proc.