Mister szos

Pontiac aztek był tak ohydny, że produkujący go pracownicy - mimo gigantycznej zniżki - wstydzili się go kupować.

Kiedy zaczynała się historia motoryzacji, wszystkie samochody były podobne do konnych bryczek, na których wzorowali się producenci aut. Później tylko najtańsze, najprostsze pojazdy oferowano z seryjnymi nadwoziami. Lepsze auta produkowano wyłącznie jako jeżdżące podwozia, a karoserie robili na zamówienie prawdziwi samochodowi krawcy. Dlatego auta z lat 20. czy 30. są tak niepowtarzalne. Alfa romeo zyskiwała szyk z nadwoziem firmy Touring z Mediolanu, rolls-royce z karoserią Thrupp & Maberly, a maybach z karoserią firmy Spohn z Ravensburga. Wśród samochodowych krawców zdarzali się prawdziwi artyści, jak Jacques Saoutchik wykonujący nadwozia dla samochodów Delahaye.

Skrzydła od myśliwca

Tuż po II wojnie światowej nie było miejsca na "szycie aut na miarę". Citroen 2CV czy renault 4 nawet nie były planowane jako samochody piękne. Ich twórcom udało się jednak zupełnie przypadkowo stworzyć auta ponadklasowe. Owszem, były tanie, kupowali je piekarze, sklepikarze, krawcy i nauczyciele, ale jednocześnie nabywali je też bogacze, przemysłowcy, koronowane głowy. Podobnie było później z garbusem Volkswagena czy brytyjskim mini skonstruowanym przez sir Aleca Issigonisa. Potem był ford mustang (rozsławiony dzięki filmowi "Bullitt") - prosty i tani samochód na podzespołach rodzinnego sedana. Teraz garbus, mini i mustang mają swoje współczesne wersje. Każdy fan natychmiast wyczuje w nich starego ducha.

O ile w powojennej Europie, gdzie wiele rzeczy racjonowano jeszcze w latach 50., treść zyskała znaczną przewagę nad formą, o tyle w Ameryce celebrowano wojenny triumf poprzez demonstrację obfitości. Był więc chrom, żywe kolory i to co najważniejsze - skrzydła. Tak naprawdę była to samochodowa wersja podwójnych stateczników pionowych myśliwca P-38 Lightning. Przetworzył je na potrzeby samochodów Harley Earl, szef stylistów General Motors. Prawie każdy wykształcony mieszkaniec globu rozpoznaje ten stylistyczny element. Mniej więcej w tym samym czasie w Europie powstawały takie auta, jak uznawany obecnie za piękny mercedes 300 SL. A miał on być tylko sposobem na zastosowanie podwozia wyścigowego samochodu W196 w aucie dopuszczonym do ruchu po publicznych drogach. Rzadkością były samochody w stylu BMW 507, zaprojektowanego przez hrabiego Alberta Goertza (później twórcę legendarnych datsunów Z). Generalnie Europa aż do 1961 r., czyli do premiery jaguara typu E, produkowała samochody praktyczne i niewyszukane.

Kanon piękna

Supersamochody, które jeździły w latach 50. po Europie, w większości pochodziły z Włoch. Choć pierwsze modele ferrari były autami konstruowanymi z myślą o kierowcach wyczynowych, zaczęli je też kupować majętni klienci. Dlatego auta musiały wyglądać atrakcyjnie, co oznaczało zatrudnienie najlepszych projektantów. W kanonie samochodowego piękna pozostaną takie modele ferrari jak 340 america, 250 GT SWB czy legendarny już 250 GTO. Nawet dzisiaj Ferrari dba o to, by każdy wyprodukowany przez tę firmę samochód nadawał się na plakat do pokoju nastolatka.

Przewartościowanie w świecie samochodowej estetyki spowodował aerodynamiczny ford sierra z 1983 r. Okazało się, że nawet zwyczajne auto rodzinne może wyglądać inaczej niż podobne produkty konkurencji. Od tej pory europejscy wytwórcy samochodów zaczęli bardziej przejmować się ich stylizacją, odświeżać wygląd co kilka lat i coraz staranniej ukrywać techniczne pokrewieństwo różnych modeli. Swoją oryginalnością auta te w pozytywny sposób wpływały na wizerunek producenta. Tak było na przykład z samochodami Renault z serii Megane, które zaskoczyły rynek motoryzacyjny. Teraz, gdy ów rynek już przyzwyczaił się do ich wyglądu, szef stylistów Renault, Patrick LeQuement, zapowiada raptowny zwrot we wzornictwie francuskiej firmy. Nowe generacje samochodów mają czerpać inspirację z łagodnych linii koncepcyjnego prototypu Fluence.

Piotr R. Frankowski

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Silna burza śnieżna zagraża Nowemu Jorkowi i okolicy. Alerty dla 15 milionów osób
Silna burza śnieżna zagraża Nowemu Jorkowi i okolicy. Alerty dla 15 milionów osób
Niektórzy seniorzy czekali na to od lat. Ważny list z ZUS
Niektórzy seniorzy czekali na to od lat. Ważny list z ZUS
Zabił po kłótni o mecz. Tragedia na Florydzie
Zabił po kłótni o mecz. Tragedia na Florydzie
Takich mrozów nie było w Polsce od lat. Jest data
Takich mrozów nie było w Polsce od lat. Jest data
3 mln Polaków dostało pismo ze skarbówki. Tuż przed świętami
3 mln Polaków dostało pismo ze skarbówki. Tuż przed świętami
Pożar kościoła w Lublinie. Jest komunikat parafii
Pożar kościoła w Lublinie. Jest komunikat parafii
Dogadają się za plecami Ukrainy? Niepokojące słowa Putina
Dogadają się za plecami Ukrainy? Niepokojące słowa Putina
Coraz więcej małżeństw Polaków z cudzoziemcami. Kogo wybierają?
Coraz więcej małżeństw Polaków z cudzoziemcami. Kogo wybierają?
Syria walczy z ISIS. Służby wyeliminowały jednego z kluczowych dowódców
Syria walczy z ISIS. Służby wyeliminowały jednego z kluczowych dowódców
Oni są gotowi wysłać wojska do Ukrainy. Jest lista chętnych
Oni są gotowi wysłać wojska do Ukrainy. Jest lista chętnych
Działo się w nocy. Trump pochwalił się uderzeniem w Afryce
Działo się w nocy. Trump pochwalił się uderzeniem w Afryce
Kreml boi się o Krym? Rosja ogranicza internet na półwyspie
Kreml boi się o Krym? Rosja ogranicza internet na półwyspie