Miejsca, gdzie w Warszawie dochodzi do największej liczby wypadków
Nieznacznie spadła liczba wypadków oraz ofiar śmiertelnych, więcej jest za to wypadków z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej. Na warszawskich drogach wciąż jest bardzo niebezpiecznie - wynika z corocznego raportu przygotowanego przez Zarząd Dróg Miejskich.
Gdzie najniebezpieczniej?
Najniebezpieczniejszymi skrzyżowaniami w stolicy są wciąż: Wawelska z Skłodowskiej-Curie, Powstańców Śląskich z Maczka oraz Al. Krakowska z Bakalarską. W sumie doszło na nich do 15 wypadków, w których 119 osób zostało rannych, a dwie zginęły. Warto dodać, że 50 proc. wypadków ogółem zdarzyło się właśnie na skrzyżowaniach (558).
Jeśli chodzi o odcinki o największej liczbie wypadków, zdecydowanie przoduje odcinek Jagiellońska (Batalionu Platerówek - Golędzinowska, 3 najechania na pieszego), Toruńska (Łabiszyńska - Marywilska, 9 rannych w 2014 roku) oraz al. Solidarności (na odcinku Targowa - Rzeszotarskiej , 6 rannych osób). Inne, najniebezpieczniejsze odcinki w stolicy to most Poniatowskiego (odcinek Wybrzeże Kościuszkowskie - Wał Miedzeszyński), Wawelska (Krzywickiego - Ondraszka), Kaliskiego (Archimedesa - Kocjana) oraz POW2 (odcinek al. Krakowska - Karnawał).
Mniej pijanych. W 2014 roku kierowcy będący pod wpływem alkoholu spowodowali 16 wypadków, co stanowi 1,4 % wszystkich zdarzeń i 1,6 % wszystkich wypadków zawinionych przez kierujących. W wypadkach tych zginęła 1 osoba, a 17 zostało rannych. Z raportu ZDM wynika, iż spada liczba kierowców na podwójnym gazie oraz ich udział w wypadkach.
Kierowcy, nie piesi. Do tego młodzi.
87 % wypadków ogółem spowodowali kierowcy. W 967 spowodowanych przez nich wypadkach poszkodowane zostały 1153 osoby, 41 poniosło śmierć. Z winy pieszych doszło do :"tylko" 12 proc. wypadków. Najwięcej wypadków (33 proc.) spowodowali ludzie młodzi - w wieku 20 - 36. Osoby starsze (66 i więcej lat) spowodowały osiem proc. wypadków. Wzrosła liczba wypadków z udziałem pojazdów komunikacji miejskiej (+20) , nastąpił za to wyraźny spadek wypadków z udziałem rowerzystów (w 2014 roku rowerzyści byli sprawcami "zaledwie" 37 takich zdarzeń). Kierowcy do 25 roku życia spowodowali 119 wypadków, zginęło w 11 osób.
W sumie w 2104 roku na warszawskich ulicach doszło do 1109 wypadków, w których ranne zostały 1242 osoby, a 65 zginęło. W stosunku do roku 2013 nastąpił spadek, jednak w latach 2009 - 2012 było mniej wypadków. Z raportu wynika też, że wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych utrzymuje się na tym samym poziomie (0.6).
Największym problemem w Warszawie jest bezpieczeństwo pieszego. Najechania na pieszych stanowiły w 2014 roku aż 43,6 % wszystkich wypadków, a piesi stanowili 60% ofiar śmiertelnych ogółem. W 11 zderzeniach pojazdów 17 pieszych zostało poszkodowanych zupełnie przypadkowo. Łącznie, we wszystkich zdarzeniach drogowych w 2014 poszkodowanych zostało 523 pieszych. 40 ofiar poniosło śmierć.
Od lat, najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem pieszych jest nieprawidłowe przejeżdżanie kierowców przez przejścia dla pieszych. Dochodzi do nich głównie przy skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu.