Media groźne dla dzieci
Pornografia, zachęta do korzystania z
narkotyków lub alkoholu - to tylko niektóre szkodliwe treści, na
jakie dzieci mogą natrafić w mediach. O metodach skutecznej walki
z tym zjawiskiem dyskutowali uczestnicy zakończonego w piątek w
Warszawie 9. Zgromadzenia Europejskiej Sieci Rzeczników Praw
Dziecka (ENOC).
23.09.2005 17:30
Obecny 9. Zjazd członków ENOC zapoczątkował przewodnictwo polskiego Rzecznika Praw Dziecka w tej organizacji. W piątek organizacja wybrała również przewodniczącego na kolejny rok; został nim Rzecznik Praw Dziecka z Grecji Georgos Moschos.
Według Rzecznika Praw Dziecka Pawła Jarosa, w Polsce jest wiele przykładów łamania praw dziecka w mediach. Polskie prawo jest obecnie zbyt liberalne, by ścigać tego rodzaju naruszenia, a naprawić tę sytuację miałaby "Ustawa o ochronie małoletnich przed szkodliwymi treściami prezentowanymi w środkach masowego komunikowania", której obywatelski projekt złożono w Sejmie.
Jak przekonuje prezes Fundacji "Dobre media", podstawową zaletą tego projektu jest ustalenie definicji publicznej przestrzeni medialnej, co pozwoli wprowadzić jednakowe zasady ochrony przed szkodliwymi treściami zarówno w telewizji, radiu, prasie i internecie.
Podobny projekt od 2002 r. funkcjonuje już na Litwie. Litewska RPD Rimante Salaseviciute przypomniała, że wprowadzeniu tego projektu towarzyszyła burzliwa dyskusja i opór ze strony środowiska medialnego, które uważało ją za zbyt restrykcyjną. Zwróciła jednak uwagę, że projekt taki był konieczny, ponieważ we współczesnym świecie środki masowego przekazu przejmują często rolę wychowawców.
Dzieci mają wobec mediów ogromne zaufanie, przez co bardziej niż dorośli narażone są na ich wpływ, a ten może być pozytywny, ale też negatywny, a nawet niebezpieczny - podkreśliła Salaseviciute.
Norweski Rzecznik Praw Dziecka Reidar Hjerman powiedział, że jednym z większych problemów w Norwegii w tej kwestii są reklamy alkoholu, którego opakowania łudząco przypominają słodycze, imitują opakowania popularnych wśród dzieci i młodzieży napojów, a nawet jogurtu. Duże koncerny próbują w ten sposób tak szybko, jak to możliwe, przyzwyczajać potencjalnych konsumentów do produkowanej przez nich marki, nie zwracając przy tym uwagi na dobro dziecka - podkreślił.
Sieć ENOC powstała w czerwcu 1997 r. i jest międzynarodowym stowarzyszeniem, działającym na rzecz ochrony interesów i praw dzieci. Łączy ona niezależne instytucje z 23 krajów europejskich, zajmujące się prawami dzieci.