Trwa ładowanie...
04-05-2006 10:10

Matura 2006 z języka polskiego - "Makbet" lub "Chłopi"

Scharakteryzować Makbeta - bohatera dramatu
Szekspira lub opisać przyczyny konfliktu między Antkiem i Maciejem
Borynami z "Chłopów" Władysława Reymonta - to tematy krótkich
wypracowań do wyboru, które musieli napisać tegoroczni
maturzyści, zdający obowiązkowy test z języka polskiego na
poziomie podstawowym.

Matura 2006 z języka polskiego - "Makbet" lub "Chłopi"Źródło: PAP
d2i893m
d2i893m

Arkusze testu na poziomie podstawowym i rozszerzonym są już dostępne m.in. na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Pisząc w teście na poziomie podstawowym charakterystykę Makbeta, maturzyści musieli określić, na czym polega tragizm tej postaci i porównać go z tragizmem jednego z bohaterów dramatu antycznego. Maturzyści, którzy zdecydowali się pisać drugi temat, musieli scharakteryzować postacie występujące w zamieszczonym w teście fragmencie "Chłopów" i na jego podstawie, oraz na podstawie I tomu powieści, określić przyczyny kłótni między Maciejem i Antkiem Borynami.

Aby zdać egzamin maturalny z polskiego na poziomie podstawowym, trzeba uzyskać 30% punktów. Za wypracowanie maturzyści mogli otrzymać 50 punktów, zaś za rozwiązanie testu z czytania ze zrozumieniem 20 punktów. Egzamin z polskiego na poziomie podstawowym jest obowiązkowy dla wszystkich maturzystów.

Test z czytania ze zrozumieniem odnosił się do artykułu Jana Nowaka-Jeziorańskiego "O patriotyzmie i nacjonalizmie". Wśród 15 zadań były zarówno zadania zamknięte (zdający wybiera jedną z kilku podanych w teście odpowiedzi), jak i otwarte (zdający pisze sam odpowiedź).

d2i893m

Jedno z zadań zamkniętych brzmiało: "Zdanie 'Na jednym ze spotkań zadano mi niedawno pytanie, czy patriotyzm i nacjonalizm są pojęciami przeciwstawnymi' zawiera: a. argument, b. kontrargument, c. tezę, którą potwierdza autor w artykule, d. hipotezę, którą rozważa autor w artykule".

Z kolei jedno z zadań zamkniętych: "W podanym zdaniu '(...) patriotyzm, jak i nacjonalizm stały się generatorami olbrzymich zasobów zbiorowej energii i woli działania (...)' zwrot 'stały się generatorami' zastąp bliskoznacznymi, tak by nie zmienić znaczenia zdania". W innych zadaniach otwartych maturzyści musieli napisać: "czego - zdaniem autora - najbardziej brakuje emigrantom na obczyźnie" oraz podać "dwa sformułowane przez autora uzasadnienia tezy, że nacjonalizm to grzech przeciwko przykazaniu miłości bliźniego".

Na rozwiązanie testu na poziomie podstawowym maturzyści mieli 170 minut. Po zakończeniu tej części egzaminu rozpoczęła się druga - rozszerzona. Pisali ją tylko chętni. Według deklaracji przekazanych CKE do końca lutego, osób takich jest ok. 116 tys., czyli 27% wszystkich zdających egzamin z języka polskiego.

Piszący egzamin na poziomie rozszerzonym musieli napisać wypracowanie na jeden z dwu podanych tematów. Jeden z nich brzmiał: "Analizując i interpretując wiersz Anny Świrszczyńskiej 'Budując barykadę' oraz fragment 'Pamiętnika z powstania warszawskiego' Mirona Białoszewskiego, przedstaw i porównaj dwa sposoby prezentacji dramatu zwykłych ludzi uwikłanych w historię".

Drugi temat brzmiał: "Analizując i interpretując utwór Jarosława Iwaszkiewicza 'Wiewiórka', przedstaw wzajemne relacje między narratorem a światem przedstawionym".

Na napisanie tekstu maturzyści mieli 130 minut. W tej części egzaminu mogli uzyskać 40 punktów.

d2i893m
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2i893m
Więcej tematów