"Matkom w pracy najbardziej przeszkadza bezprawie"
Dyskryminacja z powodu posiadania dzieci
jest w Polsce silniejsza niż ze względu na płeć; jak pokazują
badania zrealizowane w ramach kampanii "Mama w pracy", pracodawcy
oferują niższą pensję osobom będącym rodzicami niż osobom
bezdzietnym.
20.09.2007 | aktual.: 20.09.2007 14:45
Trzecia część kampanii "Mama w pracy", którą zainaugurowano w czwartek na konferencji prasowej w Warszawie, skupia się na problemach związanych z łączeniem macierzyństwa z pacą zawodową.
Jak podkreślił Dariusz Karłowicz z Fundacji Świętego Mikołaja, organizatora akcji, z badań Instytutu Millward Brown SMG/KRC wynika, że większość stereotypów dotyczących pracujących matek, jest nieprawdziwa.
Wbrew powszechnie panującym przekonaniom matki nie biorą często zwolnień z pracy. Aż 80 proc. matek dzieci w wieku do 4 lat nie wzięło ani jednego dnia zwolnienia z powodu dziecka w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
Macierzyństwo w porównaniu z katarem okazało się absolutnie drugorzędną przyczyną absencji w pracy. To pokazuje, jak absurdalne są powszechnie pokutujące stereotypy - zaznaczył Karłowicz.
Wyniki badania pokazały, że ważna dla matek małych dzieci jest możliwość punktualnego wychodzenia z pracy. Aż 85 proc. z nich woli spokojną, choć słabiej płatną pracę pozwalającą wychodzić do domu o określonym czasie niż ciekawą i dobrze płatną pracę, ale wymagającą częstego pozostawania po godzinach. Jednak dyspozycyjność kobiet wzrasta wraz z wiekiem dzieci.
Matkom w pracy najbardziej przeszkadza bezprawie. Wystarczyłoby egzekwować przepisy z obowiązującego kodeksu pracy, by zniknął największy problem pracujących matek- podkreślił Karłowicz.
Choć blisko 80 proc. pracodawców uznało, że posiadanie małego dziecka nie ma istotnego wpływu na pracę, badania pokazały, że pracodawcy oferują niższe pensje osobom z dziećmi niz bezdzietnym. Najwyższe zarobki proponowane były samotnemu, bezdzietnemu mężczyźnie, najniższe - matce.
W realizację kampanii włączyły się m.in. "Rzeczpospolita" oraz Caritas Polska.
Chcemy przełamać pokutujący od lat stereotyp, jakoby Kościół chciał zamknąć kobiety w domu, żeby skupiły się na jednym powołaniu: macierzyństwie. Kościół chce przekonywać wiernych, że choć macierzyństwo jest bardzo ważne, nie powinno kobiety ograniczać i spychać na margines życia społecznego - powiedział ks. Zbigniew Sobolewski z Caritasu. Podkreślił, że jest to zgodne z nauką Jana Pawła II.
Jednym z elementów kampanii jest konkurs "Firma nieprzeciętnie przyjazna mamom". Jego zwycięzcy będą wyłonieni na podstawie ankiet wypełnianych przez pracownice. Do 14 września zgłoszono 121 firm. Wyniki będą znane w listopadzie.
Celem rozpoczętej w maju akcji jest informowanie o sytuacji matek na rynku pracy oraz podniesienie standardów w tej dziedzinie. Pierwszy etap dotyczył obaw dotyczących ciąży, drugi skupiał się wokół problemów kobiet wracających do pracy po urodzeniu dziecka.
Fundacja Świętego Mikołaja pomaga m.in. rodzinnym domom dziecka, samotnym matkom, zajmuje się sytuacją matek w pracy, wyrównywaniem szans edukacyjnych dla dzieci ze wsi. Prowadzi badania, organizuje kampanie społeczne i kulturalne, np. "Spieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą..." - kampania na rzecz Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci (1998-2003), "Bóg się rodzi. Pomóż samotnym matkom" - kampania na rzecz Caritas Polska (2003), "Dzień Papieski" - kampania na rzecz Fundacji "Dzieło Nowego Tysiąclecia" (od 2005).