Maciej Męclewski nowym prezesem PKP SA
Minister infrastruktury Marek Pol odwołał w środę prezesa PKP SA Krzysztofa Celińskiego i powołał na to stanowisko Macieja Męclewskiego - poinformowała rzeczniczka wicepremiera i ministra infrastruktury Paulina Jankowska.
Poinformowała, że powodem zmiany prezesa spółki była potrzeba wzmocnienia zarządu o specjalistę w dziedzinie zarządzania i finansów. Męclewski jest specjalistą w dziedzinie rad nadzorczych, kodeksu spółek handlowych i zarządzania holdingami.
Męclewski był w latach 1998-2000 wiceprezydentem Konfederacji Pracodawców Polskich, w latach 1993-2000 członkiem Światowego Forum Ekonomicznego w Davos. Zasiadał też w radach nadzorczych, m.in. w radzie Naftobudowy SA Kraków.
Celiński został prezesem PKP w lipcu 1999 roku, po odwołaniu z tej funkcji, przez Radę PKP, Jana Janika.
Przed objęciem stanowiska prezesa PKP Krzysztof Celiński był szefem Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej, a wcześniej dyrektorem Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej.
W grudniu 2001 roku minister infrastruktury odwołał na WZA PKP SA trzech członków zarządu PKP. Odwołani zostali Wiesław Protasewicz, Krzysztof Niemiec i Sławomir Skrzypek, a na ich miejsce powołano Macieja Wojtala, Radosława Żołnierzaka i Bogdana Waligórskiego.
Odwołani członkowie zarządu zajmowali się w spółce kolejno: sprawami finansowymi, eksploatacją oraz przekształceniami i prywatyzacją.
Grupa PKP ciągle zmaga się z fatalną sytuacją finansową. W ramach restrukturyzacji Polskich Kolei Państwowych przedsiębiorstwo zostało skomercjalizowane i przekształcone w spółkę akcyjną. Następnie, z PKP SA wydzielone zostały spółki-córki, m.in. PKP Cargo SA (przewozy towarowe), PKP Intercity, PKP Przewozy Regionalne, Polskie Linie Kolejowe SA (infrastruktura). PLK SA nie będzie prywatyzowana.
PKP SA odnotowało w 2001 roku stratę w wysokości 1 mld 499 mln zł, wyniki grupy PKP nie są jeszcze znane.
Przy opracowywaniu wyników finansowych PKP SA, spółki-matki w grupie, brano pod uwagę przekształcenia, jakie zaszły w przedsiębiorstwie w ciągu 2001 roku, kiedy wydzielane były kolejne spółki.
Przed podziałem PKP na spółki, w 2000 roku, strata przedsiębiorstwa wyniosła 2 mld 311,6 mln zł.
W ramach prywatyzacji spółek z grupy PKP priorytetowo mają być traktowane spółki wymagające dokapitalizowania i te, których pozostawanie w grupie doprowadzi do utraty wartości w wyniku narastania konkurencji, m.in. po wejściu Polski do UE. Dotyczy to np. PKP Cargo i PKP Intercity (przewozy międzymiastowe i międzynarodowe).
Prywatyzacja większości spółek ma nastąpić w latach 2002-2005, a wstępna wycena portfela wynosi około 6,5 mld zł. (an)