Łowcy wyprzedaży w centrach handlowych
Wyprzedaże od kilku lat trwale wpisują się w zachowania zakupowe polskich konsumentów, stają się często motywem wyjścia na zakupy.
Niższe ceny, jakimi kuszą wyprzedaże mają wpływ zarówno na osoby zamożne jak i na osoby o niższych dochodach. Na wyprzedażach w centrach handlowych spotykają się zarówno kierownicy jak i pracownicy biurowi. Pomimo względnie egalitarnego charakteru wyprzedaży, istnieją cechy wyraźnie odróżniające osoby robiące zakupy na wyprzedażach od tych, dla których ten czynniki nie ma większego znaczenia - informuje Acxiom Polska.
W związku z tym, że centra handlowe zlokalizowane są w dużych miastach, to właśnie ich mieszkańcy korzystają najbardziej z ofert promocyjnych. Ponad 57% osób z analizowanej grupy mieszka w miejscowościach powyżej 100 000 mieszkańców, co stanowi niemal dwukrotną nadreprezentację w stosunku do ogółu badanych. W wyprzedażach uczestniczą grupy wiekowe o największym potencjale zakupowym czyli osoby pomiędzy 30 a 60 rokiem życia. Wyraźnie widać jednak, że wyprzedaże nie trafiają do osób starszych, po 60 roku życia (trzykrotnie mniejszy odsetek).
Uczestniczyć w wyprzedażach mogą praktycznie wszyscy – bez względu na poziom dochodów, jednakże najbardziej aktywnymi ‘łowcami’ takich akcji są osoby o dochodach z przedziału 1000 – 4000 PLN. Osoby zarabiające mniej, główne zakupy robią w innych miejscach (bazary, małe sklepy); natomiast osoby najbardziej zamożne rzadziej czekają na wyprzedaże – zakupy robią motywowani innymi czynnikami niż wyprzedaże.
Osoby korzystające z wyprzedaży to zdecydowani pragmatycy – aż 40% twierdzi, że uważnie porównuje oferty różnych producentów zanim coś kupi. Co trzecia osoba deklaruje, że unika rzeczy drogich bo nie chce przepłacać za markę. Dodatkowo niewielki, ale bardzo wyraźni odsetek deklaruje, że oszczędza kupując na aukcjach internetowych. Jednocześnie osób deklarujących iż są rzeczy które kupuję niezależnie od ceny w ramach analizowanej grupy jest o jedną trzecią mniej niż wśród ogółu respondentów; a osób mówiących, że kupują droższe produkty ze względu na jakość i trwałość wykonania jest aż trzykrotnie mniej.
Dopełniając opis analizowanej grupy należy podkreślić, że są to osoby które średnio dłużej oglądają telewizję od ogółu badanych i znacznie częściej są członkami klubów lojalnościowych.
Analiza grupy docelowej opiera się na próbie gospodarstw domowych (4503 przypadków), dobranych metodą kwotowo-losową, które zadeklarowały robienie zakupów podczas wyprzedaży w dużych centrach handlowych. Dane pochodzą z okresu luty-marzec 2006, zebrane za pomocą ankiety pocztowej – Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług – rozesłanej do wyselekcjonowanych rodzin mieszkających na obszarach miast i aglomeracji miejskich.