Litwa: "Koszyk ucznia" w szkołach mniejszości narodowych


Od 1 stycznia 2002 roku Ministerstwo Oświaty i Nauki Litwy zamierza wprowadzić nowy system finansowania szkół ogólnokształcących. W założeniu jest to zjawisko pozytywne, mające zapewnić stałe i na czas finansowanie, uchronić szkołę od wszelkich możliwych niespodzianek i wstrząsów, zapewnić lepszą, a co najważniejsze bardziej sprawiedliwą opłatę pracy nauczyciela - pisze w tygodniku "Nasza Gazeta" Józef Kwiatkowski, prezes "Macierzy Szkolnej":

SKOMENTUJ

Najlepsze chęci giną w obliczu braku pieniędzy, dlatego też i wdrażanie nowego finansowania szkół stoi pod znakiem zapytania.

Odchodząc jednak od rozważań finansowania szkół natury ogólnej, chciałbym się zatrzymać przy "koszyku ucznia" i jego wpływach na funkcjonowanie szkół mniejszości narodowych. Wszem i wobec, na różnych poziomach twierdzi się o potrzebie zachowania języka, kultury i tradycji mniejszości narodowych, poprzez stworzenie - między innymi - odpowiednich warunków funkcjonowania szkół tych mniejszości, pokrywając różnicę wszystkich wydatków edukacyjnych, wynikających z potrzeb szkół mniejszości narodowych we wszystkich szkołach ogólnokształcących. Takie pokrycie przewidziane w metodyce finansowania szkół, ustalonej przez Ministerstwo Oświaty i Nauki Litwy, stanowi obecnie dla szkół na wsi 10 %, a w mieście 5 % dodatku do ogólnej ustalonej normy średnio 1555 litów na jednego ucznia.

"Macierz Szkolna" w dniu 22 sierpnia 2001 roku wystąpiła z pismem interwencyjnym do premiera, przewodniczącego Sejmowego Komitetu ds. Oświaty, Nauki i Kultury i ministra Oświaty i Nauki wyjaśniając, że wydatki wynikające z planu nauczania w szkołach mniejszości narodowych są o wiele wyższe niż przewidziane 5-10 procent oraz zabiegając o przyznanie takiego dodatku w wysokości 40% dla szkół na wsi i 30% - w mieście. W odpowiedzi, broniąc swojego stanowiska, Ministerstwo Oświaty i Nauki Litwy wyjaśnia, że zgodnie z planem nauczania w szkołach mniejszości narodowych liczba maksymalnie obowiązujących godzin lekcyjnych jest tylko o 3 % wyższa w stosunku do szkół litewskich. Uważamy, że takie stwierdzenie jest zamierzone i nieprawdziwe, mające na celu zagmatwać sprawę i stworzyć pozory jednakowego poziomu finansowania szkół.

Różnica maksymalnie obowiązkowych godzin lekcyjnych w szkołach mniejszości narodowych w porównaniu do szkół litewskich stanowi o wiele więcej niż 3 procenty wskazane przez Ministerstwo Oświaty i Nauki, i które brane są za podstawę przy obliczaniu współczynnika finansowania szkół mniejszości narodowych.

Wprowadzany system finansowania zamiast wspierać, będzie jak najbardziej niszczył szkoły początkowe i podstawowe mniejszości narodowych, stanowiące podstawę kształcenia młodzieży, gdyż zgodnie z reformą oświaty w przyszłości w rejonach mogą pozostać zaledwie 2-3 gimnazja, w sytuacji, gdy szkoły początkowe i podstawowe miałyby funkcjonować powszechnie.

Oprócz większej liczby obowiązkowych godzin lekcyjnych i wyższych kosztów podręczników w szkołach z nielitewskim językiem nauczania, wymagane są również większe nakłady na doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej(zamiana lekcji na czas trwania kursów doskonalących), również większe wydatki na wyposażenie pracowni przedmiotowych i poglądowości. Dlatego też występujemy o zwiększenie współczynnika finansowego do 1,3-1,4.

Powyższa analiza sytuacji oraz wnioski z niej wynikające, zostały ponownie skierowane do najwyższych władz republiki.

Józef Kwiatkowski, prezes "Macierzy Szkolnej"

Wybrane dla Ciebie

Iran uprzedził atak USA. Zła wiadomość dla Trumpa
Iran uprzedził atak USA. Zła wiadomość dla Trumpa
Nie ma informacji o polskich rannych. MSZ o sytuacji na Bliskim Wschodzie
Nie ma informacji o polskich rannych. MSZ o sytuacji na Bliskim Wschodzie
Duże ryzyko Trumpa. Złamał obietnicę wyborczą
Duże ryzyko Trumpa. Złamał obietnicę wyborczą
Rebelianci szykują się do ataku. Grożą USA
Rebelianci szykują się do ataku. Grożą USA
"Prezydent pokoju" zaatakował wbrew woli wyborców. Co może grozić Amerykanom?
"Prezydent pokoju" zaatakował wbrew woli wyborców. Co może grozić Amerykanom?
Dlaczego USA zaatakowały Iran? Oto, co musisz wiedzieć
Dlaczego USA zaatakowały Iran? Oto, co musisz wiedzieć
"Pogromca bunkrów". Takich bomb użyli Amerykanie
"Pogromca bunkrów". Takich bomb użyli Amerykanie
Co dalej po ataku na Iran? [OPINIA]
Co dalej po ataku na Iran? [OPINIA]
Jak Iran odpowie USA? Eksperci wskazują na bazy wojskowe
Jak Iran odpowie USA? Eksperci wskazują na bazy wojskowe
Decyzja zapadła wcześniej. Odsłaniają kulisy ataku na Iran
Decyzja zapadła wcześniej. Odsłaniają kulisy ataku na Iran
Iran chce nadzwyczajnego spotkania Rady Bezpieczeństwa ONZ
Iran chce nadzwyczajnego spotkania Rady Bezpieczeństwa ONZ
Ryzyko impeachmentu. Trump ma problemy po ataku na Iran
Ryzyko impeachmentu. Trump ma problemy po ataku na Iran