Trwa ładowanie...
d1lsljh
10-05-2005 16:55

Literatura, kobiety i kara maturzystów

Uczniowie techników, którzy pisali
przez 5 godzin egzamin dojrzałości z języka polskiego w ramach
"starej" matury, rozważali rolę literatury, prezentowali obraz
kobiety czy zastanowali się nad winą i karą.

d1lsljh
d1lsljh

Około 170 tys. uczniów techników mogło napisać wypracowanie na jeden z trzech tematów lub rozwiązać test sprawdzający rozumienie przeczytanego tekstu. Tematy układane były przez kuratoria oświaty, dlatego uczniowie w każdym województwie mieli różne zadania.

Odwołując się do wybranych przykładów napisz, w jaki sposób literatura ukazywała postać żołnierza - to najczęściej wybierany temat na pisemnym egzaminie dojrzałości w woj. podkarpackim - wynika z informacji zebranych od maturzystów. Maturzyści mogli pisać także m.in. o bohaterach, których losy determinowała duma i poczucie wielkości, albo o rzeczywistości literackiej, która jest im najbliższa.

Tematy były łatwiejsze od ubiegłorocznych. Były nawet prostsze niż na próbnej maturze - oceniali po wyjściu z sali maturzyści z Zespołu Szkół Gospodarczych w Rzeszowie. Jednak atmosfera na sali była nieco napięta. Nie wolno było jeść podczas egzaminu, trzymać maskotek, konieczne było oddanie telefonów komórkowych. Tylko przy wybitnych zdolnościach można było ściągać - oceniła jedna z uczennic.

W Łódzkiem uczniowie mieli do wyboru tematy m.in. o obowiązkach, jakie spoczywają na literaturze, lub winie i karze, czyli konieczności ponoszenia przez człowieka konsekwencji swoich czynów.

d1lsljh

W Katowicach maturzyści pisali m.in. o postawach bohaterów literackich i różnych sposobach przedstawiania rzeczywistości w literaturze.

W Poznańskiem większość maturzystów wybrała temat 3: "Matka, żona, kochanka... Literacki portret kobiety - dokonaj ich prezentacji i oceny". To aktualne. System ekonomiczny jest taki, że wielu ludzi więcej czasu spędza w pracy niż w domu i tam szuka i miłości i rozrywki - powiedział Krzysztof z Zespołu Szkół Budowlanych nr 1 w Poznaniu. O kobietach pisali także uczniowie z Podlasia.

W woj. dolnośląskim uczniowie najchętniej pisali o tym, bez jakiej wiedzy o przeszłości nasze człowieczeństwo byłoby okaleczone. Jestem bardzo niezadowolona z tematów. Nie wystarczały same lektury i trzeba było się oprzeć na innych źródłach kultury, m.in. na teatrze, muzyce i obrazach. Nie byłam na to przygotowana - powiedziała Ania, maturzystka z Zespołu Szkół nr 7 we Wrocławiu.

W każdym zestawie egzaminacyjnym jednym z tematów była analiza wiersza lub fragmentu prozy. W Krakowie trzeba było zinterpretować wiersz Tadeusza Różewicza "List do ludożerców", na Pomorzu uczniowie mogli zanalizować wiersz "Schyłek wieku" Wisławy Szymborskiej albo fragment powieści Alberta Camusa "Dżuma". Ale temat nie cieszył się popularnością, wybrało go zaledwie 2% uczniów - podało pomorskie kuratorium. Podobnie było w innych województwach.

Obok tradycyjnych wypracowań uczniowie mogli zdecydować się na rozwiązanie testu sprawdzającego zrozumienie przeczytanego tekstu. Wybrałem test. Trzeba w nim było odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu Leszka Kołakowskiego "O wrogu i przyjaciela", a potem napisać krótkie wypracowanie. Poszło mi dobrze, pytania były łatwe - powiedział Bartek z Technikum Budowlanego nr 1 w Warszawie.

d1lsljh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1lsljh
Więcej tematów