Linia metra coraz dłuższa
Linia metra z Kabat na Młociny powinna zostać ukończona na przełomie 2006/2007 roku - przewiduje prezes Metra Warszawskiego, Krzysztof Celiński. Oznacza to, że budowa będzie trwała o co najmniej 13 lat dłużej niż planowano rozpoczynając prace w 1983 roku.
15.04.2003 14:37
Celiński proponuje, by równocześnie z budową modernizować linię średnicową (np. z Grodziska do Otwocka) i włączyć ją do sieci metra.
"Łatwiej jest doprowadzić do porządku średnicę niż budować nową linię metra. Jednocześnie modernizacja średnicy nie kłóci się z rozbudową metra" - powiedział we wtorek Celiński.
Dotychczas wybudowano część linii, z Kabat do Ratusza. Na ten rok Celiński zapowiada otwarcie kolejnej stacji Dworzec Gdański i doprowadzenie metra do Marymontu.
We wtorek mija 20 lat od rozpoczęcia budowy metra. Nie wiadomo dokładnie, ile pieniędzy dotychczas na ten cel przeznaczono. "Koszty wszystkich 14 stacji są trudne do oszacowania, bo w ciągu 20 lat wartość złotówki znacznie się zmieniała" - zaznaczył Celiński. W roku 2003 na budowę wydano 315 mln zł. Koszt budowy 1 km linii wynosi 50-60 mln euro.
Z metra korzysta prawie 250 tys. pasażerów dziennie. Metro warszawskie przeznaczyło w 2003 roku 82 mln zł na zakup nowego taboru.
Wagony kolejek przewożących pasażerów w warszawskim metrze wyprodukowane są przez rosyjską firmę Wagonmasz z Sankt Petersburga i firmę Konstal z Chorzowa.
"W warszawskim metrze nie było wypadków pociągów. Nie ma też napaści na pasażerów, ściany nie są porysowane, a wagony nie są zniszczone" - powiedział Celiński.(iza)