Lekcje przyszłości. Zaplanuj zajęcia o cyberbezpieczeństwie i zgłoś się do konkursu
Jak być bezpiecznym w sieci? Jak zadbać o higienę cyfrową? Młode pokolenie, dla którego internet to naturalne środowisko, jest szczególnie narażone na cyberzagrożenia. Dlatego tak ważna jest edukacja. Pomóc w niej mają lekcje organizowane przez Allegro i Centralny Dom Technologii.
W teorii o zagrożeniach w sieci wiemy dużo, ale tylko nieliczni potrafią skutecznie się przed nimi bronić. Platforma Allegro o problemie alarmowała w opublikowanym kilka tygodni temu raporcie CERT "Czy Polacy są gotowi na internet bez haseł?". Wynika z niego, że choć 69 proc. internautów deklaruje, że wie, czym przy logowaniu jest uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA), to tylko 1 proc. faktycznie korzysta z tego rozwiązania. W przypadku innych bezpiecznych metod ten odsetek jest tylko nieznacznie wyższy. Używanie kodu SMS lub powiadomienia push stosuje zaledwie 7 proc. pytanych. Korzystanie z menadżera haseł deklaruje 6 proc. respondentów, a z biometrii – 8 proc. Wśród polskich użytkowników sieci dominuje tradycyjne wpisywanie hasła – często współdzielonego, powtarzanego i zapisywanego w przeglądarkach.
Niewłaściwe zabezpieczanie hasła to problem zwłaszcza wśród młodych internautów. Co może dziwić w kontekście tego, że dla osób 18+ sieć jest naturalnym środowiskiem. Funkcjonują w niej przez całe swoje życie, a więc wydaje się, że świadomość potencjalnych zagrożeń jest większa. Tymczasem to w grupie 18-29 lat jest największy odsetek tych, którzy udostępniają hasła do kont członkom rodziny lub znajomym (osoby starsze powyżej 60. roku życia robią to znacznie rzadziej). Jak przekazujemy hasła? 39 proc. ankietowanych robi to ustnie, 22 proc. SMS-em, a 5 proc. przez komunikator.
Jak skutecznie uczyć o cyberbezpieczeństwie?
Eksperci nie mają wątpliwości: w Polsce ataków hakerskich będzie przebywało. Przewiduje się, że w 2025 r. ich liczba może przekroczyć nawet 100 tys. incydentów, co oznacza wzrost o ok. 40 proc. w porównaniu do lat ubiegłych. Dlatego tak ważna jest edukacja w tym zakresie i to od najmłodszych lat.
Tematowi cyberbezpieczeństwa poświęcona jest 6. edycja konkursu "Edukacja Jutra", projektu organizowanego przez Fundację PFR, tworzonego wspólnie przez Allegro i Centralny Dom Technologii (CDT). Celem konkursu skierowanego do nauczycieli i edukatorów szkół podstawowych i ponadpodstawowych jest promowanie najbardziej innowacyjnych i inspirujących pomysłów na lekcje. W tym roku organizatorzy zachęcają do dzielenia się autorskimi pomysłami na 45-minutowe zajęcia, które w angażujący sposób pokazują uczniom, jak bezpiecznie i świadomie poruszać się po cyfrowym świecie.
Allegro i CDT chcą promować zasady bezpiecznego korzystania z sieci i urządzeń ekranowych, a także wspierać uczniów oraz nauczycieli w zdobywaniu kompetencji z zakresu cyberbezpieczeństwa i higieny cyfrowej. Proponowane tematy scenariuszy lekcji obejmują m.in. ochronę danych i dostęp do kont, zapobieganie phishingowi, a także ochronę przed najnowszymi formami oszustw online – wykrywanie deepfake’ów, fałszywych stron płatności czy weryfikacji sprzedawców internetowych.
- Jesteśmy dumni, że ponownie jesteśmy partnerem konkursu "Edukacja Jutra". Tegoroczna edycja jest dla nas szczególnie ważna, ponieważ koncentruje się na jednym z kluczowych obszarów zarządzania w Allegro, czyli cyberbezpieczeństwie. Poprzez udział w takich projektach wspieramy nauczycieli w ich misji przygotowania uczniów do bezpiecznego korzystania z zasobów cyfrowych, a najmłodszych wyposażamy w niezbędne umiejętności potrzebne do odpowiedzialnego korzystania z technologii – mówi Marta Mikliszańska, dyrektorka ds. polityki publicznej w Grupie Allegro.
Nauczycielu, weź udział w konkursie!
Scenariusze lekcji można składać do 30 czerwca 2025 r. Zgłoszone prace zostaną ocenione przez komisję konkursową pod kątem wartości merytorycznej, poprawności treści scenariusza, atrakcyjności formy i innowacyjności pomysłu, zgodności z podstawą programową Ministerstwa Edukacji Narodowej, trafnego i dobrze uzasadnionego powiązania z tematyką cyberbezpieczeństwa, a także interdyscyplinarnego charakteru lekcji, uwzględniającego elementy STEAM (nauki ścisłe – Science, technologia – Technology, inżynieria – Engineering, sztuka – Arts i matematyka – Mathematics).
Poza scenariuszami zajęć organizatorzy proszą także uczestników konkursu o dołączenie prostego testu wiedzy przed i po zajęciach (pretest i posttest) oraz uzupełnienie krótkiej ankiety ewaluacyjnej. Tak, aby zaproponowane lekcje jak najbardziej odpowiadały realnym cyberzagrożeniom i potrzebom młodzieży.
- Cyberbezpieczeństwo stanowi istotny aspekt codziennego życia każdego z nas. Poprzez konkurs pragniemy promować nauczycieli, którzy na swoich lekcjach chcą zwracać szczególną uwagę uczniów na bezpieczeństwo online oraz kształtować postawy odpowiedzialnego korzystania z sieci już od najmłodszych lat – podkreśla Karol Izdebski, koordynator projektu z Centralnego Domu Technologii.
Nagrodzonych zostanie pięć najlepszych prac w dwóch kategoriach (dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych). Co ważne, zwycięskie lekcje zostaną opublikowane w otwartej bazie materiałów edukacyjnych Centralnego Domu Technologii, będą szeroko promowane w mediach społecznościowych organizatorów, a ich autorzy będą mogli poprowadzić webinar o swoich lekcjach w ramach dłuższej współpracy z Fundacją PFR. Dodatkowo dwa najlepsze zgłoszenia (po jednym z każdej kategorii) zostaną wyróżnione zaproszeniem całej klasy autora scenariusza do CDT, gdzie eksperci CERT Allegro przeprowadzą warsztaty zainspirowane lekcją opartą na nagrodzonym scenariuszu.
Więcej informacji, regulamin konkursu i formularz zgłoszeniowy można znaleźć na stronie projektu.