Lancia Dialogos: porozmawiaj z samochodem
(WP)
Na stoisku Fiata, a właściwie należącej do niego Lancii, uwagę zwiedzającyh targi Poznań Motor Show przyciągał prototyp modelu Dialogos, auta z najwyższej półki, określanego przez producenta pojazdem trzeciego tysiąclecia.
Dialogos z przodu jako żywo przypomina Lambdę z 1922 roku, z charakterystyczną, płaską osłoną chłodnicy. Drzwi otwierają się jak książka - podobnie jak to było w Aurilii i Appii. Do przeszłości nawiązuje również profil samochodu - na kształt odwróconego klina i długa pokrywa silnika. Cała reszta natomiast, to już całkiem inna epoka.
Wnętrze Dialogosa przypomina przytulny salonik, z własnym mikroklimatem - temperaturą, wilgotnością, stężeniem pyłków, a także z różnorodnym i rozproszonym oświetleniem.
Przy otwarciu drzwi, co dzięki specjalnej karcie następuje automatycznie przy zbliżeniu się do pojazdu, Dialogos obniża się lub podwyższa, w zależności od wzrostu kierowcy, a siedzenie samoczynnie się wysuwa, ułatwiając wsiadanie. Po zajęciu miejsca fotel wraca do poprzednij pozycji, a drzwi zamykają się automatycznie.
Tradycyjne siedzenia zostały zastąpione fotelami automatycznie dostosowującymi się do kształtu ciała. Przednie mogą zająć 12 róznych pozycji i łączyć się, tworząc fotel, który można obrócić o 180 stopni. Wtedy Dialogos przekształca się z komfortowy salonik, w którym można prowadzić życie towarzyskie. Pomaga w tymn podeczna lodówka-barek, biblioteka, stolik, wysuwana półka itp.
Samochód można prowadzić tradycyjnie, albo też wydawać mu polecenia głosem: wolniej, lewy kierunkowskaz, głośniej radio itp. Zamiast tradycyjnej deski rozdzielczej i tablicy przyrządów zamocowano trzy ekrany ciekłokrystaliczne, na których wybieramy język dialogu z samochodem, grafikę analogową lub cyfrową i wiele innych funkcji Monitor centralny wyświetla obrazy rejestrowane przez kamerę umieszczoną z tyłu.
Informatyczny system został wzbogacony w mikrokamery i radary, które analizują wszelkiego rodzaju informacje drogowe, również niewidoczne i niesłyszalne dla kierowcy, sygalizują obecność innych pojazdów podczas wszystkich manewrów. System kontroluję prędkość i bezpieczną odległość od innych, sygalizuje przekroczenie oznaczonego na drodze pasa, a "wyczuwając" trudne warunki drogowe natychmiast dostosowuje do nich właściwości jezdne auta.
Lancia Dialogos ma długość niespełna 4 m, a może w nim swobodnie jechać 6 osób i jeszcze zostanie sporo miejsca na bagaże.
Nie wiadomo jednak, czy i kiedy kierowcy będą mogli z tym autem porozmawiać, bowiem decyzja o jego produkcji jeszcze nie zapadła. (rn)