Krok po MegaMoce – czyli jak dzieci uczą się być bezpieczne w internecie
Zgodnie z podstawą programową, ale nie przed ekranem, podczas zabawy i naciskiem na rozwój kompetencji społecznych – właśnie tak można uczyć się o bezpieczeństwie w świecie pełnym ekranów. A jak bardzo jest to wiedza potrzebna, wie chyba każdy. Świadome są tego również dzieci, zwłaszcza te, które biorą udział w MegaMisji.
08.04.2024 11:53
Pani Katarzyna Gomulska uczy w Szkole Podstawowej im. Wołyńskiej Brygady Kawalerii w Dębem Wielkim. W każdy czwartek prowadzi z uczniami zajęcia MegaMisji i wspólnie uczą się: jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów, jak unikać niebezpieczeństw w sieci i znaleźć tam wiarygodne informacje. Nie są to jednak zwyczaje zajęcia. Dzieci wychodzą z ławek, pracują w grupach, dyskutują, kolorują, wycinają, bawią się i co ważne sporadycznie korzystają z ekranów.
Chyba właśnie ta swobodna lekcji, ich inna organizacja, okazała się tu kluczowa. Zależało mi, żeby te zajęcia wyglądały mniej tradycyjnie, ale też żeby dzieci wiele z nich wyniosły. I chyba się udało, bo na każdy czwartek moi uczniowie czekają z niecierpliwością. Zdarzało mi się nawet świadomie te zajęcia przenosić na inny termin, bo gdy miały nam jakieś wypaść, np. przez przerwę świąteczną, słyszałam narzekanie uczniów, że im MegaMisja przepadnie – mówi Katarzyna Gomulska. I dodaje:
Moi uczniowie czują się wyróżnieni. Wielokrotnie słyszałam, jak mówią, że tylko ich klasa ma takie fajne zajęcia i może bawić się z Julką, Kubą i Psotnikiem – animowanymi bohaterami, którzy prowadzą dzieci przez kolejne wyzwania w MegaMisji.
Ten ostatni z bohaterów MegaMisji – Pstonik, szczególnie przypadł dzieciom do gustu. Mówią, że jest zabawny i ich rozśmiesza. Wraz z pozostałymi animowanymi postaciami zamieszkuje coś na kształt cyfrowego laboratorium i przez internet komunikuje się z dziećmi, zapraszając do wspólnej zabawy. Stawia też przez najmłodszymi wyzwania.
Moją rolą jest wyjaśnić dzieciom zadania wyznaczone przez Julkę, Kubę i Psotnika. Jestem swego rodzaju pośrednikiem między światem wirtualnym a klasą – mówi nauczycielka.
Pogram MegaMisja promuje krytyczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów. Uczniowie dowiadują się, jak odróżnić prawdziwe informacje od fałszywych. Zajęcia rozwijają kreatywności i wspierają różnorodne style uczenia się.
Działamy poza schematem. O sprawach trudnych i abstrakcyjnych mówimy w sposób obrazowy. Tak było choćby wtedy, gdy uczyliśmy się, jak działa program antywirusowy. Dzieci podzieliły się na grupy. Jedna była programem antywirusowym, druga wirusami, które chcą przedrzeć się przez zabezpieczenia i dotrzeć do komputera. Zadaniem pierwszej było ich wyłapanie. Wszystko działo się w ruchu i w bardzo wesołej atmosferze – wskazuje Katarzyna Gomulska.
Dzieci bardzo lubią też eksperymenty. Chciałam im kiedyś pokazać, że nie wszystko co przeczytają w sieci jest prawdą. Znaleźliśmy więc w sieci opis jakiegoś eksperymentu i postępując zgodnie z instrukcjami sprawdzaliśmy, czy to faktycznie działa – dodaje.
Udział w MegaMisji to szansa na poznanie języka mediów. Dzieci uczą się, czym jest reklama w internecie, ale też jak bezpiecznie przechowywać dane w komputerze i dbać o swoje bezpieczeństwo w wirtualnym świecie. Robią zdjęcia, kręcą filmy, ucząc się przy tym, jak je udostępniać i dbać o swój wizerunek.
Zauważyłam, że odkąd dzieci biorą udział w zajęciach są bardziej uważne. Już nie klikają bezmyślnie, tylko zgłaszają, że pojawił im się jakiś komunikat albo coś ich niepokoi na ekranie komputera. Zamiast zdjęcia wrzucają awatar. Wiedzą też, że w sieci nie każdy jest tym, za kogo się podaje – zauważa nauczycielka.
Zróbmy to razem!
MegaMisja promuje pracę zespołową. I to się dzieciom podoba! – Cieszyłam się, kiedy mieliśmy zajęcia, bo one dały mi możliwość bliższego poznania moich koleżanek i kolegów. Dostawaliśmy też nagrody, np. gry planszowe, w które graliśmy razem i w które gramy do dziś na przerwach – mówi Zosia, uczennica pani Kasi.
Każda ze szkół biorących udział w programie, otrzymuje nagrody, pakiety książek, gier planszowych, zestawy plastyczne oraz audiobooki i tablety.
Pamiętam, jak przed rozpoczęciem MegaMisji próbowałam nauczyć dzieci grać w państwa-miasta w sposób tradycyjny. Nie były zainteresowane. Ale kiedy w jednej z paczek dostaliśmy taką grę planszową, reguły załapali od razu i grają w nią bardzo często. Tak samo chętnie słuchają audiobooka "Dzieci z Bullerbyn", w którym lektorem jest Edyta Jungowska – mówi Gomulska.
MegaMisja: jak dołączyć?
Placówki mogą zgłaszać się do MegaMisji dla klas 1–3 szkół podstawowych do 29 kwietnia. Zajęcia rozpoczną się we wrześniu 2024.
By wziąć udział w akcji, należy wypełnić formularz online na www.fundacja.orange.pl/megamisja i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową – krótkie nagranie video, w którym przedstawiciel szkoły opowie o swojej motywacji do włączenia się do programu.
Udział w MegaMisji jest bezpłatny. Ani szkoła, ani rodzice nie ponoszą żadnych kosztów.