Turyści zostawili w Krakowie 600 tys. zł
Ponad 610 tys. zł przyniosło do tej pory budżetowi Krakowa wprowadzenie tzw. opłaty miejscowej. Jest ona pobierana od lipca tego roku od turystów, którzy nocują w mieście.
Opłata miejscowa w wysokości 1,6 zł za dobę jest pobierana w krakowskich hotelach, pensjonatach, domach wycieczkowych, schroniskach, pokojach gościnnych i campingach. Nie płacą jej zorganizowane grupy dzieci i młodzieży szkolnej, niewidomi i emeryci.
Nie potwierdziły się obawy przeciwników wprowadzenia opłaty miejscowej w Krakowie, że spowoduje to spadek przyjazdów turystów do naszego miasta - powiedziała dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa, Katarzyna Gądek.
Liczba turystów odwiedzających Kraków w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła o ponad 20%. W tym roku przyjechało 6,4 mln osób z kraju i zagranicy. Wśród obcokrajowców najwięcej było Niemców, Brytyjczyków, Francuzów i Włochów. Wyraźnie spadła, po wprowadzeniu wiz, liczba przyjeżdżających Ukraińców.
Turyści wydali w Krakowie około 2,3 mld zł. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Małopolską Organizację Turystyczną, o 34% więcej niż w 2003 r. wydawali w Krakowie Polacy - średnio 303 zł, a o jedną czwartą mniej obcokrajowcy - średnio 766 zł. Jedna trzecia tych wydatków to opłaty za noclegi, 20% - wyżywienie, i ok. 20% - zakupy.
Turyści najbardziej chwalą w Krakowie atmosferę miasta, gościnność i życzliwość ludzi. Na drugim miejscu wśród atrakcji wymieniane są zabytki i muzea, a na trzecim kawiarnie, restauracje i puby. Niezadowolenie budzi komunikacja, a zwłaszcza brak informacji o niej w językach obcych. Turyści krajowi są bardziej krytyczni niż obcokrajowcy, którzy - jak wynika z ankiety - czują się w Krakowie bezpieczniej niż Polacy. W stosunku do zeszłego roku daleko lepiej oceniany jest stan publicznych toalet oraz kultura przyjęcia turystów - zaznaczyła Gądek.
Zwiększone zainteresowanie przyjazdami do Krakowa to efekt wejścia Polski do Unii Europejskiej, rozpoczęcia lotów przez europejskich tanich przewoźników na podkrakowskie lotnisko w Balicach, aktywności promocyjnej miasta na rozmaitych targach turystycznych. Ważne jest i to, że poszerzyła się baza hotelowa. Są już pięciogwiazdkowe hotele, których wcześniej nie było, rozwija się oferta gastronomiczna - wyliczała Gądek.
W przyszłym roku władze miasta planują międzynarodową kampanię reklamową Krakowa oraz wiosenną i jesienną kampanię w Polsce. W działaniach promocyjnych pojawiają się już pierwsze sygnały zapowiadające obchody 750-lecia lokacji miasta - rocznica ta przypada w 2007 r.